پرستار و پزشک در رزم، جلد ۱۰، شماره ۳۵، صفحات ۶-۱۵

عنوان فارسی تعیین نگرش دانشجویان پزشکی (کارورزان و دستیاران) نسبت به درس اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی آجا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اخلاق، جزئی جدایی­ناپذیر از علم پزشکی تلقی می­شود و توصیه­های آن در جهت هدایت رفتارها و روش­های حرفه­ای می­باشد. از­این­روی، هدف مطالعه حاضر دستیابی به نگرش و نظریات دانشجویان پزشکی (کارورزان و دستیاران) نسبت به درس اخلاق پزشکی بود. روش­کار: این پژوهش توصیفی-تحلیلی مقطعی بر روی 104 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا (کارورز و دستیار) به‌صورت تصادفی در دسترس در سال 1399 انجام گرفت. ارزیابی نگرش دانشجویان از دو پرسشنامه مشتمل بر سوالات دموگرافیک و 36 سوال در مورد نگرش و عملکرد به درس اخلاق پزشکی تنظیم و در میان دانشجویان توزیع شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS-20 و آزمون من­ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه دستیار و کارورز از نظر نحوه تدریس، بهترین روش ارزیابی دانسته‌های دانشجو، مناسب بودن محتوا، ضرورت اصلاح و به‌روزرسانی مطالب ارائه‌شده، تحت پوشش قرار دادن روابط بیمار پزشک در مطالب درس اخلاق پزشکی، تشخیص مشکلات اخلاقی، مواجهه با مشکلات اخلاقی و توانایی تصمیم‌گیری صحیح، ‌توانایی در دفاع از تصمیم خود، نحوه تصمیم‌گیری آگاهانه، نحوه عملکرد وقتی یک بیمار ازنظر ذهنی صلاحیت تصمیم‌گیری ندارد، توانایی انتقال اخبار بد و روش تدریس درس اخلاق پزشکی به اختلاف آماری معنی‌داری در سطح 1درصد وجود داشت. بحث و نتیجه­گیری: با توجه به یافته­ها، هر دو گروه کارورز و دستیاران بر مناسب بودن محتوا، ضرورت اصلاح و به‌روزرسانی مطالب، تحت پوشش قرار دادن روابط بیمار پزشک و تدریس اخلاق پزشکی هم به‌صورت مقطعی و هم در طول دوره بالینی برنامه درسی دانشجویان پزشکی تاکید داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق پزشکی، نگرش، عملکرد

عنوان انگلیسی Determining the Attitude of Medical Students (interns and residents) towards the Course of Medical Ethics at AJA University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:Ethics is considered as an integral part of medical science and its recommendations are to guide professional behaviors and practices.The purpose of this study was to obtain the attitudes of medical students (interns and residents) towards the course of medical ethics. Methods:This cross-sectional descriptive-analytical study was performed on 104 students of AJA University of Medical Sciences (intern and residents) as randomly available in 2016. In order to evaluate students' attitudes, two written questionnaires consisting of demographic questions and 36 questions about attitude and practice were prepared and distributed among medical students. Data were analyzed using SPSS-20 software and Mann-Whitney test. Results:The results showed the two groups of resident and intern in terms of teaching method, the best way to assess student knowledge, the appropriateness of the content, the need to modify and update the presented materials, covering the patient-physician relationship in medical ethics, diagnosing ethical problems, exposure With moral problems and the ability to make the right decision, the ability to defend one's decision, how to make informed decisions, how to act when a patient is mentally incompetent, the ability to convey bad news, and the method of teaching medical ethics, there was a statistically significant difference at the level of 1 percent. Conclusion:According to the research findings, both interns and residents emphasized the appropriateness of the content, the need to modify and update the content, cover patient-physician relationships and teach medical ethics both cross-sectionally and alongside the clinical courses of medical students. Keywords:Medical Ethics, Attitude, Practice  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical Ethics, Attitude, Practice

نویسندگان مقاله امیرفرشید فیاض | Amir Farshid Fayyaz
Forensic Medicine Department, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه پزشکی قانونی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1986-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات