دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۰۵-۲۱۶

عنوان فارسی مسیریابی وسایل نقلیه امدادرسان برای مقابله با بلایا در یک زنجیره تأمین بشردوستانه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تصمیم‌گیری به منظور تخصیص بهینه مسیر برای وسایل نقلیه امدادی، بر موفقیت واکنش در بلایا و همچنین، امنیت قربانیان تأثیر می‌گذارد. در این مقاله یک مدل بهینه‌سازی چند هدفه برای تعیین مسیر وسایل نقلیه در پاسخ به تدارکات امداد بشردوستانه پیشنهاد می‌گردد. روش: دو تابع هدف برای بهبود کارایی و اثربخشی فرموله شده است. هدف اول، به حداقل رساندن کل هزینه‌های هر مسیر می‌باشد. هدف دوم، به حداقل رساندن کل زمان تعمیرات وسایل نقلیه برای امدادرسانی مجدد به قربانیان از تمام مناطق آسیب می‌باشد. برای حل مدل پیشنهادی از روش محدودیت اپسیلون[1] (EC) استفاده شده است. یافته‌ها: قابلیت کاربرد مدل پیشنهادی از طریق مطالعه موردی نشان داده شده است. نتایج به دست آمده از حل مدل پیشنهادی با طرح‌ مسیریابی موجود مقایسه می‌شود. مقایسه‌ها نشان می‌دهد که نتایج به‌دست‌آمده از حل مدل پیشنهادی، مناسب‌تر از برنامه‌های مسیریابی فعلی است. نتیجه گیری: علاوه بر این، نتایج این مطالعه می‌تواند مزیتی برای تصمیم‌گیرندگان به منظور در نظر گرفتن استراتژی‌های مناسب برای واکنش به بلایا فراهم نماید. [1] Epsilon constraint (EC)
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بلایا، تخصیص، مسیریابی، اپسیلون محدودیت

عنوان انگلیسی Routing disaster relief vehicles in a humanitarian supply chain
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives: The decision to allocate the optimal route for ambulances affects the success of disaster response and the safety of victims. In this paper, a multi-objective optimization model is proposed to determine the route of vehicles in response to humanitarian relief supplies.  Method: Two objective functions are formulated to improve efficiency and effectiveness. The first goal is to minimize the total cost of each route. The second goal is to minimize the total time of vehicle repairs to provide limited relief to victims from all injury areas. The Epsilon (EC) constraint method was used to solve the proposed model. Results: The applicability of the proposed model is demonstrated through a case study. The results obtained from solving the proposed model are compared with the existing routing scheme. Comparisons show that the results obtained from solving the proposed model are better than current routing programs. Conclusion: In addition, the results of this study can provide an advantage for decision makers in order to consider appropriate strategies for responding to disasters.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله disasters, allocation, routing, epsilon constraints

نویسندگان مقاله مسعود پورناصر | Masoud Poornaser
Ph.D student of industrial management, Faculty of accounting and management, Islamic Azad University Firoozkooh Branch, Firoozkooh, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران

حسین عموزادخلیلی | Hossein Amoozadkhalili
Assistant professor, Industrial engineering department, Islamic Azad University Sari Branch, Sari, Iran.
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران

احسان مومنی | ehsan momeni
Assistant professor, Industrial engineering department, Islamic Azad University pardis Branch, pardis, Iran
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، پردیس، ایران

محمد مهدی موحدی | Mohamad mehdi Movahedi
Associate professor, Management department, Islamic Azad University Firoozkooh Branch, Firoozkooh, Iran
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران

مجید معتمدی | Majid Motamedi
Assistant professor, Management department, Islamic Azad University Nowshahr Branch, Nowshahr, Iran
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر، نوشهر، ایران


نشانی اینترنتی http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-593-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات