حقوق اداری، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۷۴-۹۶

عنوان فارسی امکان‌سنجی تشکیل هیئت‌های رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاه‌های دولتی؛ مبانی، الگوها، چالش‌ها و راهکارها
چکیده فارسی مقاله تعبیه نظام حقوقی مناسب برای رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاه­های دولتی در ایران، در ادوار مختلف دغدغه سیاستگذاران نظام اداری کشور بوده است. به­رغم سپری­شدن سال­های متمادی از شناسایی مراجع شبه­قضایی در نظام حقوقی ایران و نیز حجم فزاینده دعاوی مطروح در شعب دیوان عدالت اداری، هم­اینک رسیدگی به شکایات استخدامی (مگر برخی موارد استثنایی) توسط شعب دیوان مزبور صورت می­گیرد. نوشتار پیش­رو با برگرفتن روش توصیفی- تحلیلی درصدد بررسی مبانی مدیریتی و حقوقی ایجاد هیئت­های رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاه‌های دولتی و نیز بررسی تحلیلی الگوهای سازماندهی هیئت­های مزبور و در نهایت، واکاوی چالش­ها و ارائه راهکارهای قابل پیشنهاد جهت ایجاد نظام حقوقی و اداری مناسب برای رسیدگی به شکایات مذکور است. براساس یافته­های این پژوهش، ایجاد هیئت­های فوق از منظر مدیریتی، موجه و از حیث حقوقی، امکان­پذیر است. در کوتاه­مدت با انتخاب الگوی ایجاد هیئت­های یک­مرحله­ای و در میان­مدت با ایجاد مرحله تجدیدنظر به شرحی که در این نوشتار به آن پرداخته شده، با رفع چالش­های حقوقی و فراحقوقی موجود در این زمینه (از جمله اخذ مجوز قانونگذار، وضع آیین رسیدگی مناسب و ضابطه­مند نمودن رسیدگی از حیث مدت رسیدگی و اجتناب از جانبداری)، امکان ارتقاء وضعیت کنونی رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان وجود دارد. نتایج و پیشنهادهای مندرج در این مقاله، رهاورد مناسبی را پیش­روی سیاستگذاران نظام اداری کشور جهت ایجاد نظام حقوقی مناسب برای رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاه­های دولتی قرار می­دهد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حق دادخواهی، مراجع شبه‌قضایی، کاهش حجم دعاوی دیوان عدالت اداری، نظام استخدامی، دستگاه قضایی.

عنوان انگلیسی Feasibility of Creating Committees to Deal with Employment Complaints of Employees of Government Agencies; Foundations, Patterns, Challenges and Solutions
چکیده انگلیسی مقاله Establishing an appropriate legal system to handle the employment complaints of employees of government agencies in Iran, in different periods, has been the concern of policymakers in the country's administrative system. Despite the fact that many years have passed since the identification of quasi-judicial authorities in the Iranian legal system, as well as the increasing volume of lawsuits in the branches of the Administrative Court of Justice, the above complaints (except in some exceptional cases) Takes. The present article, by taking a descriptive-analytical method, seeks to examine the managerial and legal foundations of establishing employment complaints boards for government employees, as well as to analyze the organizational patterns of these boards, and finally, to analyze the challenges and provide solutions. It can be suggested to create a suitable legal and administrative system to handle the mentioned complaints. Based on the findings of this study, the establishment of the above boards is justified from a managerial perspective and is legally possible. In the short term, by choosing the model of creating one-stage boards, and in the medium term, by creating the revision stage, as described in this article, by eliminating the existing legal and extra-legal challenges in this field (It is possible to improve the current status of the employment complaints of employees, including obtaining the permission of the legislator, establishing a proper due diligence procedure, and regulating the investigation in terms of the duration of the investigation and avoiding bias. The results and suggestions in this article provide a good opportunity for policy makers in the country's administrative system to establish a legal system for handling employment complaints of government employees.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله litigation law, quasi-judicial authorities, reducing the volume of lawsuits of the Court of Administrative Justice, employment system, judiciary.

نویسندگان مقاله محمدقاسم تنگستانی |



نشانی اینترنتی http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-150&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات