تعلیم و تربیت، جلد ۳۸، شماره ۲، صفحات ۱۲۱-۱۳۸

عنوان فارسی مدل نیمرخ صلاحیتهای حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، تدوین مدل نیمرخ صلاحیتهای حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع آمیخته بوده و پژوهشگر ضمن شناسایی عوامل موجود، به انجام دادن مصاحبه‌های عمیق با 19 نفر از نخبگان و متخصصان برجستۀ مرتبط با موضوع، به روش نمونه‌گیری هدفمند پرداخته است. همزمان با انجام دادن مصاحبه‌ها، تحلیل و کدگذاری آنها در قالب مقولات اصلی انجام شده و در نهایت، مدل کمّی مبتنی بر شاخصهای استخراج‌شده بر اساس داده‌­های 306 نفر از معلمان تربیت‌بدنی شهر تهران مورد برازش قرار گرفت. بر اساس یافته‌های پژوهش، کدهای استخراج شده در قالب 30 سؤال و سه صلاحیت ضروری با عنوان سازه‌­های شخصی (عاطفی)، دانش تخصصی (شناختی) و مهارتهای حرفه­ای (روانی‌­حرکتی) تقسیم­‌بندی شده­اند. در ادامه هر یک از این صلاحیتها در سه عامل مورد سنجش قرار گرفت که در زمینه صلاحیت سازه­‌های شخصی به عوامل دقت و توجه، ارزشگذاری و سلسله مراتب، در صلاحیت دانش تخصصی به عوامل کاربرد، درک و فهم و تحلیل و در نهایت در صلاحیت مهارتهای حرفه­ای به عوامل دقت حرکت، هماهنگی و اجرا اشاره می­‌شود. آگاهی از  صلاحیتهای مبتنی بر سازه­‌های شخصی، دانش تخصصی و مهارتهای حرفه­ای توانست متغیرهای اصیلی را به دامنه اطلاعات حوزه تربیتی آموزش تربیت­‌بدنی بیفزاید. با این حال ضرورت دارد که این اطلاعات با مبانی پیشین، مورد مقایسه قرار گیرد و بر اساس چارچوبی قابل­‌سنجش برای معلمان تربیت بدنی (منتج از نتیجه پژوهش حاضر) در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صلاحیت حرفه‌ای، معلمان تربیت‌بدنی، برنامه درسی تربیت‌بدنی

عنوان انگلیسی A Profile Model for the Professional Qualifications of PE Teachers in the City of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله This research aims to compile a profile model for the professional qualifications of PE teachers in the city of Tehran. Using a mixed research method, the researcher conducted insightful interviews with 19 elite, distinguished experts on the subject and, while identifying the relevant factors, engaged in purposive sampling. As the interviews were being conducted, they were also analyzed and coded based on the main issued discussed, and eventually, a qualitative model based on the indicators extracted from the data obtained from 306 PE teachers in the city of Tehran was subjected to fitting. Based on the findings of the research, the codes extracted were categorized into 30 questions and three essential qualifications entitled personal (emotional) constructs, expert knowledge and professional skills (psychomotor). Then each qualification were measured using three factors. Regarding the qualification of personal constructs, factors such as attentiveness, valuation and hierarchy; in the qualification of expert knowledge, cognition, understanding and analysis; and in regard to the qualification of professional skills, careful movements, harmony and performance can be mentioned. Awareness of qualifications based on personal constructs, expert knowledge and professional skills proved to be able to add original variables to the domain of information regarding physical education. Nonetheless, it is essential that such information be compared with previous foundations and taken into consideration based on a measurable framework for PE teachers (obtained from the results of the present research) in the Fundamental Reform Document of Education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله professional qualification, PE teachers, PE curriculum

نویسندگان مقاله شهرام نظری | S. Nazari, Ph.D.


سیده فریده هادوی | S. F. Hadavi, Ph.D.


وحید ساعتچیان | V. Sa'atchian, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-1104-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات