تعلیم و تربیت، جلد ۳۸، شماره ۲، صفحات ۷-۲۶

عنوان فارسی سنتزپژوهی عناصر برنامه‌درسی تربیت ‌جنسی در دوره آموزش عمومی
چکیده فارسی مقاله تربیت جنسی یکی از پیچیده و حساس­ترین ساحتهای تعلیم و تربیت است که همواره به دلیل وجود پاره‌­ای از ابهامها و سوء­تفاهمهای نظری و فکری با موانع زیادی در عرصه عمل مواجه بوده است و همین امر، زمینه‌­ساز ایجاد و بروز بسیاری از معضلات اجتماعی و انحرافهای رفتاری در میان نسل جوان شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر دهگانه برنامه­‌درسی تربیت جنسی در دوره آموزش عمومی انجام شده است. در این راستا، مطالعات انجام شده طی سالهای 1399-1380 در داخل و سالهای 2020-1990 در خارج از کشور با موضوعات تربیت‌ جنسی، سلامت جنسی، عناصر برنامه‌درسی تربیت‌ جنسی و آموزش جنسی به­‌عنوان جامعه اطلاع‌­رسان جستجو شده و پس از مطالعات لازم، 66 پژوهش بر اساس ملاکهای خروج برای نمونه انتخاب شده و با روش سنتزپژوهی شش مرحله‌ای روبرتس، ترکیبی بهینه از نتایج آنها ارائه شده‌است. برای فراهم آوردن اطلاعات موردنیاز، از فرم کاربرگ و برای اطمینان از میزان پایایی، از ضریب کاپای کوهن استفاده شده است. همچنین برای تحلیل داده‌ها نرم‌افزار NVivo-8 به‌­کار رفته است. بر اساس یافته‌ها، اهداف تربیت جنسی شامل تدارک دانش، مهارت و نگرش لازم برای هدایت صحیح  امور جنسی در فرد و زندگی اجتماعی است. محتوا در هر دوره منطبق بر اهداف بوده است و رویکردهای فعال تدریس مناسب‌اند. معلم نقش مشاور را دارد و می‌توان از منابع متنوع استفاده کرد. زمان و مکان انعطاف‌پذیر بوده است و فعالیتها باید در قالب گروههای کوچک انجام پذیرند و انواع روشهای ارزشیابی کیفی اهمیت دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌درسی، تربیت جنسی، سنتزپژوهی، دوره آموزش عمومی

عنوان انگلیسی Synthesis Research on Curriculum Elements for Sex Education in Primary Education
چکیده انگلیسی مقاله As one of the most complicated and also among the touchiest of educational domains, sex education has always been subject to many obstacles due to existing misconceptions and areas of lack of clarity, which has led to the rise of social problems and abnormalities in behavior among youth. The present research has thus endeavored to determine the ten elements involved in the curriculum for sex education throughout primary to secondary education levels. To this aim, the studies carried out in Iran from 2001 to 2020 and abroad from 1990 to 2020 regarding sex education, sexual well-being and the curriculum elements involved in sexual education were examined, which led to 66 studies being selected for the sample, and Roberts' six-step synthesis research model was used to achieve the optimum combination of results. Checklists were used for data collection, and reliability was ensured by using Cohen's kappa coefficient. NVivo 8 was used for data analysis. The findings indicated that the objectives of sex education consist of providing the knowledge, skills and attitudes needed to enable the individual to conduct healthy sexual affairs in personal as well as social affairs. The content depends on the objectives for each course, and active approaches of teaching prove more appropriate. The teacher has the role of a counselor, and a variety of sources can be used. There is flexibility in time and place, activities need to be conducted in small groups, and qualitative methods of evaluation are of significance.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله curriculum, sex education, synthesis research, primary and secondary education

نویسندگان مقاله پروین صمدی | P. Samadi, Ph.D.


زهره قلاوند | Z. Ghalavand



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-2530-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات