مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا
چکیده فارسی مقاله اهداف: با افزایش جمعیت سالمندی نیاز به مراقبین متخصص حوزه سالمندی نیز در حال افزایش است. پرستاران از مهم‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات به این گروه به شمار می‌آیند. رشته کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی در طول دهه گذشته ایجاد و اقدام به پرورش دانشجو در سراسر کشور می‌نماید. وجود ارزشیابی در برنامه ‌آموزشی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقا آن است. انجام مطالعات تطبیقی با مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت روشی مؤثر است. مطالعه حاضر باهدف انجام مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ارائه‌شده در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور ایران و دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد. مواد و روش‌ها: در ایـن مطالعـه توصیفـی- تطبیقـی در سـال 1401 اطلاعات مربوط به برنامـه آمـوزش کارشناسـی ارشـد پرسـتاری سالمندی بـا اسـتفاده از کلیدواژه‌های مطالعـه تطبیقـی، برنامـه درسـی، کارشناسـی ارشـد، پرسـتاری سالمندی، ایـران، دانشگاه پنسیلوانیا مورد جستجو قرار گرفتند. اطلاعات بـا اسـتفاده از الگـوی Bereday در چهـار مرحلـه توصیـف، تفسـیر، هم‌جواری و مقایسـه مـورد تجزیه‌وتحلیل قـرار گرفـت. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد دانشگاه پنسیلوانیا با در نظر گرفتن گستردگی حوزه مراقبت سالمندان، کارشناسی ارشد پرستاری را به دو برنامه مراقبت حاد و اولیه ارائه می‌نماید ولی در ایران به یک‌شکل و با ترکیب هر دو نوع مراقبت در یک برنامه در حال ارائه است. دانشگاه پنسیلوانیا برخلاف اکثر مؤسسات ایران از مدرسین متخصص حوزه سالمندی برای آموزش بهره می‌برد و دارای مراکز سالمندی برای کار مستقیم دانشجو با سالمندان است. ورود دانشجو به پنسیلوانیا با معیار‌های گوناگون بررسی می‌شود اما در ایران آزمون کنکور تنها معیار پذیرش است. دروس ارائه‌شده و منابع مورداستفاده در ایران عموماً برگرفته از کشورهای غربی است؛ و به مسائل فرهنگی، بومی و نیازهای جمعیت شناختی کشور برخلاف پنسیلوانیا توجهی نشده است. جایگاه شغلی دانش‌آموختگان در ایران برخلاف پنسیلوانیا به‌طور واضح و روشن‌بیان شده است.  نتیجه‌گیری: برنامه کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی در ایران به‌طور موفقیت‌آمیز از سوی مؤسسات در حال ارائه است. در جهت بهبود شرایط با در نظر گرفتن مواردی مانند اصول جذب دانشجو، وجود مدرس آشنا با حوزه سالمندی، وجود محیط بالینی مناسب، توجه به موارد فرهنگی، بومی و جمعیت شناختی در ساختار دروس و جذب دانش‌آموختگان در جایگاه‌های شغلی مناسب می‌توان ارائه خدمات به جامعه سالمندی از سوی پرستاران را تحت تأثیر قرارداد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد، پرستاری سالمندی، ایران، دانشگاه پنسیلوانیا

عنوان انگلیسی A comparative study the gerontological nursing MSc curriculum in Iran and University of Pennsylvania in USA
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Increasing the number of elderly people in the world is affecting the need for elderly health care providers. Nurses are one of the most important providers of health care to this group. In Iran, the master's degree program in gerontological nursing has been established and trained students during the last decade. Evaluation in the curriculum is one of the most important ways to improve it. Comparative studies are an effective method of identifying strengths and weaknesses. The aim of this study was to conduct a comparative study of the master's degree program in gerontological nursing offered at Universities of Medical Sciences in Iran and the University of Pennsylvania. Methods & Materials: In this descriptive-comparative study in 2021, information related to the master of gerontological nursing education program was obtained using the keywords of comparative study, curriculum, master's degree, gerontological nursing, Iran, University of Pennsylvania. The data were analyzed using Bereday's model in four stages of description, interpretation, juxtaposition and comparison. Results: The results showed that the University of Pennsylvania, considering the scope of the elderly care, offers a master's degree in nursing in both acute and primary care programs, But in Iran, two types of care are offered in one program. The University of Pennsylvania, unlike most Iranian institutions, employs specialist instructors in the field of gerontology and has nursing centers for direct student work with the elderly. Students entry to Pennsylvania is assessed by various criteria, but in Iran, the entrance exam is the only admission criterion. Courses offered and resources used in Iran are generally taken from Western countries; Unlike in Pennsylvania, the country's cultural, indigenous, and demographic needs have not been addressed. The job status of graduates in Iran, unlike in Pennsylvania, is clearly stated. Conclusion: The Master of gerontological nursing program in Iran is being successfully presented by institutions. In order to improve the situation by considering issues such as the principles of student enrollment, the presence of a teacher familiar with the field of gerontology, the existence of a suitable clinical environment, attention to cultural, indigenous and demographic issues in the course structure and attracting graduates to appropriate jobs, the provision of services by nurses to the elderly community can be affected.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Comparative Study, Curriculum, master&apos,s degree, gerontological nursing, Iran, University of Pennsylvania

نویسندگان مقاله لیلا ولیزاده | Leila Valizadeh


وحید زمانزاده | Vahid Zamanzadeh


رویا خرمی استخری | Roya Khorrmmi estakhi


افسانه پورملامیرزا | Afsaneh Pourmollamirza



نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4766-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات