مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی دانش، نگرش و عملکرد پرستاران نسبت به بیماری کرونا در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارائه دهندگان خدمات سلامت به عنوان اولین خط دفاعی در تماس مستقیم و طولانی مدت با بیماران مبتلا به کرونا هستند. نداشتن دانش کافی و نگرش و عملکرد نامناسب پرستاران نسبت به بیماری کرونا می تواند منجر به تأخیر در شناسایی و درمان، پایبندی ضعیف به اصول کنترل عفونت و در نهایت گسترش سریع عفونت ها شود. این مطالعه با هدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به بیماری کرونا انجام شده است. روش: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نظر زمانی مقطعی، در سال 1400 بر روی 175 نفر از پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به شیوه در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه متغیرهای دموگرافیک و دانش، نگرش و عملکرد Bao-Liang Zhong بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS-V24 با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، استنباطی و ارتباط سنجی صورت گرفته است. یافته ها: 6/80 درصد از شرکت کنندگان در پژوهش حاضر زن و 4/64 درصد آن ها در بازه سنی 40-22 سال بود. میانگین نمره دانش پرستاران 116/1 ± 30/9 و میانگین نمره نگرش و عملکرد به ترتیب 24/1 ± 851/0، 42/1 ± 506/0 بود. بین سن و دانش ارتباط آماری معنی داری یافت شد (P= 0.038) درحالیکه بین سایر متغیرهای دموگرافیک (جنس، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، سابقه کار، بخش محل کار و مراقبت از فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا) با دانش، نگرش و عملکرد پرستاران ارتباط آماری معنی داری یافت نشد.  بحث و نتیجه گیری: سطح دانش اکثریت قریب به اتفاق پرستاران نسبت به بیماری کرونا خوب و بیش از نیمی از آن ها دارای نگرش مثبت و عملکرد خوب بودند. ادامه راهبردهای آموزشی بیشتر برای درک بهتر و دیدگاه مثبت نسبت به بیماری همه گیر برای همه پرستاران الزامی است.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، نگرش، عملکرد، پرستار، کووید-19، پاندمی کرونا.

عنوان انگلیسی A study of nurses' knowledge, attitude and practice towards Coronavirus disease in hospitals of Tehran University of Medical Sciences in 2020
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Health care providers are the first line of defense in direct and long-term contact with patients with coronavirus disease. Lack of sufficient knowledge and inappropriate attitude and practice of nurses toward coronavirus disease can lead to delays in diagnosis and treatment, poor adherence to infection control principles, and ultimately the rapid spread of infections. The aim of this study was to determine the knowledge, attitude, and practice of nurses working at Tehran University of Medical Sciences regarding coronavirus disease. Method: This descriptive-analytical cross-sectional study was performed in 2020 on 175 nurses working at Tehran University of Medical Sciences who were selected by convenience sampling method. The data collection tool was a questionnaire of demographic variables and the knowledge, attitude, and practice of Bao-Liang Zhong. Data analysis was performed by SPSS-V24 software using descriptive, inferential, and correlational statistical tests. Results: 80.6% of the participants in the present study were women and 64.4% of them were in the age range of 22-40 years. The mean score for nurses' knowledge was 9.30 ± 1.116 and the mean score of attitude and practice was 0.851 ± 1.24 and 0.506 ± 1.42, respectively. There was a statistically significant relationship between age and knowledge (P = 0.038) while between other demographic variables (gender, marital status, level of education, work experience, workplace department, and care of a person with or suspected of coronavirus disease) with knowledge, attitude and There was no statistically significant relationship between nurses' performance. Conclusion: The knowledge level of the vast majority of nurses regarding coronavirus disease was good and more than half of them had a positive attitude and good performance. Continuation of more educational strategies is necessary for all nurses to better understand and have a positive view of the epidemic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Attitude, Practice, Nurse, Covid-19, coronavirus pandemic

نویسندگان مقاله فاطمه حاجی بابایی | Fatemeh Hajibabaee
Assistant Professor of Nursing Education, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

حدیث اشرفی زاده | Hadis Ashrafizadeh
Assistant Professor of Nursing Education, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Dezful University of Medical Sciences, Dezful, Iran.
استادیار پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران.

زهره عظیم بیگ | Zohreh Azim Beig
Master of Nursing, Supervisor of Sina Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد پرستاری، سوپروایزر بیمارستان سینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3371-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات