ماشین های کشاورزی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۸۱-۲۹۹

عنوان فارسی ارزیابی تجربی انتقال حرارت رادیاتور تراکتور MF ۲۸۵ با استفاده از نانو سیال AL۲O۳+water
چکیده فارسی مقاله در این تحقیق به‌منظور بررسی عملکرد حرارتی رادیاتور تراکتور MF 285 با استفاده از نانو سیال، مدل آزمایشگاهی طراحی و ساخته شد. در این مدل آزمایشگاهی آب و اتیلن گلیکول به‌عنوان سیال‌های پایه با نانوذرات AL2O3 ترکیب و مورد استفاده قرار گرفتند. از نانوذرات 20 nm با درصدهای حجمی 1 الی 4 درصد استفاده شد. دمای سیال ورودی به رادیاتور حداکثر 85 درجه سانتی‌گراد و سرعت جریان سیال خنک‌کننده 18/3 تا 08/15 لیتر در دقیقه و سرعت جریان هوا از 2/3 تا 4/6 متر در ثانیه متغیر بود. نتایج نشان داد افزایش سرعت جریان مایع خنک‌کننده و سرعت جریان هوا می‌تواند عملکرد انتقال حرارت را بهبود دهد همچنین افزایش کسر حجمی نانوذرات در سیال پایه موجب افزایش نرخ انتقال حرارت و کاهش دمای خروجی می‌گردد. بنابراین با افزایش دور الکتروموتور از Hz 20 به Hz 40 ضریب انتقال حرارت آب خالص به‌طور متوسط 26% و نانو سیال 29% افزایش را نشان می‌دهد. با افزودن 4 درصد حجمی نانوذرات به سیال پایه می‌توان نرخ انتقال حرارت را به‌طور متوسط 37% و ضریب انتقال حرارت جابه‌جایی را 28% نسبت به سیال پایه افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرعت جریان سیال، سرعت جریان هوا، عملکرد حرارتی، مدل آزمایشگاهی، نانوذرات،

عنوان انگلیسی Experimental Evaluation of Heat Transfer of MF 285 Tractor Radiator, using Nano-fluid AL2O3+Water
چکیده انگلیسی مقاله IntroductionMore than 30% of the heat energy generated by the engine is transferred by the cooling system. If this heat transfer is not accomplished properly, then the engine heat will increase and it will wear the parts by removing oil film between the pieces. A cooling system is used to remove this heat. The radiator is an important component of this system. Increasing heat transfer in the car engine by the cooling system is possible by using two methods of changing the radiator geometry and optimizing it and using fluids with high thermal properties. In this research, we investigated the improvement of radiator thermal performance using nanofluids using a laboratory model. The effect of nanoparticle volume fraction and cooling flow rate on heat transfer rate, and heat transfer coefficient was investigated.Materials and MethodsIn this research, a laboratory model was designed and manufactured to evaluate the thermal performance of the MF 285 tractor radiator using nanofluid. In this laboratory model, water was combined and used as a base fluid with nanoparticles AL2O3. 20 nm nanoparticles with volume percentages of 1 to 4% were used. An electric stirrer and magnetic stirrer were used to prepare the nanofluid. For the produced fluid to be usable, add SDBS surfactant to it. The temperature of the inlet fluid to the radiator was 85 °C and the cooling fluid flow rate was 3.18 to 15.08 (lit. min-1 )) and the airflow rate was 3.2 to 6.4 (m s-1). Two T-type thermocouples are installed to measure the inlet and outlet temperature of the radiator and two other front and rear fans to measure the inlet and outlet air temperature and four more are installed on the radiator to measure the radiator body temperature.Results and DiscussionThe results show that in nanofluid with a 4% volume fraction compared to a 1% volume fraction, it can be seen an increase of 8.7% in density, 7.7% in viscosity, and 9.1% in thermal conductivity, and also a decrease of 8.8% in specific heat. The maximum temperature difference between the inlet and outlet sensors of the radiator when the thermostat is open and the cooling fluid flows through the radiator is 12 to 15 °C. By increasing the speed of the electromotor from 40 Hz to 50 Hz, the temperature of the water cooling fluid at the outlet part becomes 4.7 °C cooler and the air temperature at the outlet part becomes 7.3 °C warmer. As the speed of the electromotor increases, the rate of heat transfer increases. At the maximum value of airflow and cooling fluid, by adding 4% by volume of nanoparticles to the base fluid, the rate of heat transfer can be increased about 37% compared to the base fluid. Compared to water, nanofluid containing 4% by volume of AL2O3 at maximum speed has a 28% increase in heat transfer coefficient. Also, by increasing the electric motor speed from 20 Hz to 40 Hz, the heat transfer coefficient of pure water shows about 26% increase and the nanofluid shows an average of 29% increase.ConclusionIncreasing the volume fraction of nanoparticles suspended AL2O3 in the base fluid increases the density, viscosity, and thermal conductivity, which increases the heat transfer rate and reduces the outlet temperature of the radiator. The presence of nanofluid in the engine cooling system increases the heat transfer from the radiator, and despite this feature, the size and weight of the radiator can be reduced without affecting its heat transfer performance. It can also improve heat transfer performance by increasing the cooling flow rate and the airflow rate.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سرعت جریان سیال, سرعت جریان هوا, عملکرد حرارتی, مدل آزمایشگاهی, نانوذرات

نویسندگان مقاله بهمن رحمتی نژاد |
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران

مهدی عباسقلی پور |
گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

بهزاد محمدی الستی |
گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران


نشانی اینترنتی https://jame.um.ac.ir/article_39311_47d0a9343448511db7fb35206fd6899a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات