راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۲۰۷-۲۱۶

عنوان فارسی طراحی الگوی یادگیری همیارانه در محیط های یادگیری برخط
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اغلب محیط­های یادگیری برخط کنونی در طراحی فعالیتهای یادگیری همیارانه برای دستیابی به مهارتهای یادگیری سطح بالا با چالش مواجه هستند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگویی برای یادگیری همیارانه در محیطهای یادگیری برخط بود. روش کار: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع روش آمیخته و شامل تحلیل محتوای کیفی و تحقیق پیمایشی بود. جامعه آماری از منظر تحلیل محتوای کیفی کلیه­ منابع و مقالات معتبر نمایه شده در پایگاه­های اطلاعاتی بود. روش نمونه­ گیری در این بخش، روش انتخاب هدفمند بود. جامعه­ آماری از منظر تحقیق پیمایشی نیز کلیه­ ی متخصصان تکنولوژی آموزشی بودند. از جامعه­ ی آماری مورد نظر 18 نفر با روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازه­ گیری در بخش پیمایش یک پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تایید 7 نفر از متخصصان حوزه­ ی تکنولوژی آموزشی رسید. برای تعیین پایایی نیز از روش بازآزمایی استفاده شد. یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد که مولفه­ های الگوی طراحی مطلوب برای یادگیری همیارانه در محیط یادگیری برخط شامل مسایل واقعی، تکیه­ گاه­ سازی، الگوسازی و مربی­گری، منابع چندگانه، مباحثه، و همیاری است. همچنین، یافته ­ها نشان داد که برای هر یک از مولفه های طراحی الگوی پیشنهادی، راهبردهای طراحی مختلفی وجود دارد. مولفه های و راهبردهای طراحی الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان دارای اعتبار مناسبی بودند. نتیجه ­گیری: الگوی طراحی پیشنهادی برای یادگیری همیارانه در محیط یادگیری برخط، چارچوبی را برای طراحان و مربیان یادگیری برخط فراهم می­کند که بتوانند از ظرفیت­ها و قابلیت­های محیط­های یادگیری برخط به صورت هدفمند و مناسب در راستای تقویت مهارتهای یادگیری سطح بالا بهره گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری همیارانه، محیط یادگیری برخط، مولفه ها و راهبردهای الگوی طراحی، مهارتهای یادگیری سطح بالا

عنوان انگلیسی Designing collaborative learning model in online learning environments
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Most online learning environments are challenging for the design of collaborative learning activities to achieve high-level learning skills. Therefore, the purpose of this study was to design and validate a model for collaborative learning in online learning environments. Methods: The research method used in this study was a mixed method, including qualitative content analysis and survey research. The statistical population was from the perspective of analyzing the qualitative content of all sources and valid scientific articles indexed in the databases. The sampling method in this section was a targeted selection method. The statistical population in the research section was all the experts in the field of educational technology. From the statistical population, 18 people were selected purposeful sampling. The measuring instrument in the survey section, was a researcher-made questionnaire whose validity was approved by seven specialists from the field of educational technology. Repeat method was used to determine the reliability. Results: The findings showed that the elements of design model for collaborative learning in the online learning environment include real problems, scaffolding, modeling and coaching, multiple sources, discussion and reasoning, and collaboration. Also, the findings showed that for each of the elements of the proposed design model, there are different design strategies. The design elements and strategies of the proposed model were considered to be valid by experts. Conclusion: The proposed design model for collaborative learning in an online learning environment provides a framework for online learning designers and educators that can use effectively and directly the capacity and capabilities of online learning environments to enhance high-level learning skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Collaborative Learning, Online Learning Environment, Collaborative Learning Components and Strategies of Design, High-Level Learning Skills

نویسندگان مقاله قدر ت اله خلیفه | ghodratolah Khalifeh
Shahid Chamran Ahvaz University
دانشگاه شهید چمران اهواز

هاشم فردانش | Hashem Fardanesh
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس

جواد حاتمی | Javad Hatami
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس

ابراهیم طلایی | Ebrahim Talaee
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-242-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات