|
رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۲۵-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خشونت سایبری برای نوجوانان |
|
چکیده فارسی مقاله |
جرائم سایبری، مسئلهای در حال رشد و نگرانکننده است، بهخصوص هنگامی که افراد زیر سن قانونی را درگیر میکند. چرا که خشونت سایبری در نوجوانان میتواند عواقب حقوقی و روانی منفی را در پی داشته باشد. لذا، داشتن ابزاری برای تشخیص زود هنگام این رویدادها و درک مسئله برای پیشنهاد شیوههای کارآمد و مؤثر برای پیشگیری و درمان، اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خشونت سایبری برای نوجوانان (CYBA) بود. در این پژوهش توصیفی-پیمایشی از بین دانشآموزان پسر و دختر سال دومِ مقطع متوسطه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 نمونهای به حجم 291 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای (نسبتی) انتخاب شدند و به پرسشنامه خشونت سایبری برای نوجوانان (آلوارز-گارسیا و همکاران، 2016) پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با روشهای آلفای کرونباخ، تصنیف اسپیرمن-براون و گاتمن و روایی و ساختار عاملی آن با روشهای روایی سازه و روایی همزمان تعیین شد. ضـرایب آلفـای کرونبـاخ، تصنیف اسپیرمن-براون و همبستگی گاتمن بـرای کل پرسشنامه بهترتیب 94/0، 94/0 و 93/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل اندازهگیری خشونت سایبری برای نوجوانان از برازندگی نسبتاً مناسبی برخوردار است و ساختار 4 عاملی آن تأئید شد (86/0=CFI، 85/0=GFI و 079/0=RMSEA). روایی همزمان این پرسشنامه نیز از طریق همبسته کردن مادههای آن با مادههای پرسشنامه پروژه مداخله مزاحمت سایبری اروپا (ECIPQ) و مقیاس قلدری در مدرسه (BS) تأئید شد (05/0p<). در نتیجه CYBA یک پرسشنامه معتبر و قابل اطمینان برای اندازه گیری خشونت سایبری در نوجوانان است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحلیل عاملی تأییدی، خشونت سایبری، روانسنجی، نوجوانان |
|
عنوان انگلیسی |
Psychometric Properties of the Cyber-aggression Questionnaire for Adolescents (CYBA) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Cybercrime is a growing and worrisome problem, particularly when it involves minors. Cyberaggression among adolescents in particular can result in negative legal and psychological consequences for the people involved. Therefore, it is important to have instruments to detect these incidents early and understand the problem to propose effective measures for prevention and treatment. The purpose of this study was to evaluate the psychometric properties of the Cyber-Aggression Questionnaire for Adolescents (CYBA). In this descriptive-survey study, among the girl and boy students of the second grade of high school in Ahvaz in the academic year 2018-19, a sample of 300 students was selected by multi-stage random sampling method (stratified) and answered the questionnaire of the Cyber-Aggression Questionnaire for Adolescents (Álvarez-García et al., 2016). The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach's alpha, Spearman-Brown split-half, and Guttman methods, and its validity and factor structure were determined by construct validity and concurrent validity methods. Cronbach's alpha coefficients, Spearman-Brown split-half and Guttman correlation for the whole questionnaire were 0.94, 0.94, and 0.93, respectively. The results of confirmatory factor analysis showed that the model of measuring cyber-aggression for adolescents has good fitness and its 4-factor structure was confirmed (CFI=0.86, GFI=0.85, and RMSEA=0.079). The concurrent validity of this questionnaire was also confirmed by correlating its items with the items of the European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire (ECIPQ) and the Bullying in School Scale (BS) (p< 0.05). Therefore, the CYBA offers a valid and reliable measure of cyber aggression in adolescents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Confirmatory factor analysis, Cyber-aggression, Psychometric, Adolescents |
|
نویسندگان مقاله |
ریحانه جباری | Reyhaneh Jabbari Ph.D. Student of Counseling, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran. دانشجوی دکتری مشاوره، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
زهرا زندی | Zahra Zandi Master of Psychology, Islamic Azad University, Research Sciences Branch, Bandar Abbas, Iran. کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، بندرعباس، ایران.
صمد رحمتی | Samad Rahmati Ph.D. of Educational Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran. دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
سمانه متو | Samaneh Mato Ph.D. Student of Health Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1474-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانسنجی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|