رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی تدوین بسته ی آموزشی ادراک از محیط مدرسه و امکان سنجی آن بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان پسر
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته ی آموزشی ادراک از محیط مدرسه و امکان سنجی آن بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان پسر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل پسر دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سال‌تحصیلی 1400-1399 بود که از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 ‌نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش مقیاس رفتار و شناخت خود شکن (SDBC، کانینگهام، 2007) بود. دانش‌آموزان گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای (هر هفته 2 جلسه) تحت آموزش برنامه ادراک از محیط مدرسه قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده‌های آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته و با نرم‌ افزارSPSS  نسخه 23 صورت گرفت. یافته ‌ها نشان داد که بسته آموزشی ادراک از محیط مدرسه بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان پسر معنادار بود (01/0p<). بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت بسته ی آموزشی ادراک از محیط مدرسه روش مداخله ای مناسبی برای کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی در دانش آموزان پسر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک از محیط مدرسه، رفتارهای خودشکن تحصیلی، امکان سنجی، دانش آموزان پسر.

عنوان انگلیسی Develop an educational package on perceptions of school climate and its Feasibility on self-defeating academic behaviors of male students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to develop an educational package on the perception of the school environment and its feasibility study on the self-defeating academic behaviors of male students. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with a control group and quarterly follow-up. The statistical population included all students studying in the second year of high school in the city of Buchan in the academic year 1399-1400. Through the purposive sampling method, 30 individuals were selected and randomly replaced into two groups of 15 experimental and control. The measuring instrument in this study was the Self-Breaking Behavior and Cognition Scale (Cunningham, 2007). The students in the experimental group underwent 8 90-minute sessions (2 sessions per week) of the school environment perception program and the control group did not receive any intervention. Statistical data were analyzed using a mixed analysis of variance with SPSS software version 23. The results showed that the educational package of perception of the school environment was significant in reducing the self-defeating academic behaviors of male students (p < 0.01). Based on the research results, it can be said that the educational package of perception of the school environment is a suitable intervention method to reduce self-defeating academic behaviors in male students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله perceptions of school climate, self-defeating academic behaviors, Feasibility, male students.

نویسندگان مقاله فرشید بی باک | Farshid Bibak
Master of Psychology, Department of Psychology, Sanandaj Center, Payame Noor University, Sanandaj, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، مرکز سنندج، دانشگاه پیام نور، سنندج، ایران.

کیومرث کریمی | Qumarth Karimi
Assistant Professor, Department of Psychology, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.

علیرضا سنگانی | Alireza Sangani
PhD in Psychology, Department of Pathology of Cultural Psychology, Farabi Psychological Sciences Research Center, Mazandaran, Iran.
دکتری روانشناسی، گروه آسیب شناختی روانشناسی فرهنگی، مرکز پژوهشی علوم روانشناختی فارابی، مازندران، ایران.

اسعد خضرنژاد | Asaad Khezrnezhad
Master of Nano Chemistry, Education, Bukan, West Azarbayjan, Iran.
کارشناسی ارشد نانو شیمی، آموزش و پرورش، بوکان، آذربایجان غربی، ایران.

مسعود نجاری | Masoud Najari
PhD in Psychology, Department of Psychology, Bukan Center, University of Applied Sciences, Bukan, Iran.
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، مرکز بوکان، دانشگاه علمی کاربردی، بوکان، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1050-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات