تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲۲، شماره ۱۶۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر مشکلات روانشناختی و خود تعیین گری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله    زمینه و هدف: اوتیسم یکی از ناتوانی­های تحولی پیچیده است که علاوه بر خود فرد، خانواده و جامعه را نیز دچار چالش می­کند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر مشکلات روانشناختی و خود تعیین­گری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم صورت گرفت.    روش: پژوهش حاضر به شیوه نیمه­آزمایشی و با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه و پیگیری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مراجعه کننده به مراکز مشاوره خدمات روانشناختی شهر ساری در سال 1399 به تعداد 156 نفر بود که از بین آن­ها تعداد 30 نفر به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری وارد مطالعه شدند. برای جمع­آوری داده­های مورد نیاز از پرسشنامه­های اضطراب، افسردگی و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) و خود تعیین­گری لاگاردیا و همکاران (2000) و نیز برای مداخله درمانی از پروتکل درمان شناختی- رفتاری هاوتون و همکاران (1990) استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و از طریق نرم­افزار SPSS24 در سطح معنی­داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.    یافته­ها: نتایج نشان داد درمان شناختی- رفتاری بر متغیر مشکلات روانشناختی (001/0P˂) اثر کاهنده و بر متغیر خود تعیین­گری (036/0P˂) اثر افزاینده داشت. نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی حاکی از تفاوت معنادار میانگین­های گروه آزمایش در مراحل پیش­آزمون با پس­آزمون (001/0P˂) و پیش­آزمون با پیگیری (001/0P˂) برای متغیرهای مشکلات روانشناختی و خود تعیین­گری بود    نتیجه­گیری: با توجه به یافته­های پژوهش حاضر نتیجه­گیری می­شود که مداخله درمانی شناختی- رفتاری می­تواند موجب کاهش مشکلات روانشناختی و افزایش خود تعیین­گری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی- رفتاری، مشکلات روانشناختی، خود تعیین گری، اختلال طیف اوتیسم

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive- Behavioral Therapy on Psychological Problems and Self- Determination in Mothers with Children with Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله    Background and Aim: Autism is one of the complex developmental disabilities that challenges not only the individual, but also the family and society. The aim of this study was to effectiveness the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on psychological problems and self-determination in mothers with children with autism spectrum disorder.    Method: The present study was conducted in a quasi-experimental manner with a pretest-posttest design with a control and follow-up group. The statistical population included all mothers with children with autism spectrum disorder who referred to the counseling centers of psychological services in Sari in 2020 in 156, of which 30 were selected by available sampling method and randomly. In two groups of 15 people were included in the study. To collect the required data from the anxiety, depression and stress questionnaires of Lavibund and Lavibund (1995) and self-determination of Lagarde & et al (2000) and also for therapeutic intervention from the cognitive-behavioral therapy protocol Houghton & et al (1990) were used. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance and SPSS24 software at a significance level of 0.05.    Results: The results showed that cognitive-behavioral therapy had a reducing effect on the variable of psychological problems (P˂0.001) and an increasing effect on the variable of self-determination (P˂0.036). The results of Benferoni post hoc test showed a significant difference between the means of the experimental group in the pre-test with post-test (P˂0.001) and pre-test with follow-up (P˂0.001) for the variables of psychological problems and self-determination.    Conclusion: According to the findings of the present study, it is concluded that cognitive-behavioral therapy intervention can reduce psychological problems and increase self-determination of mothers with children with autism spectrum disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive-Behavioral Therapy, Psychological Problems, Self-Determination, Autism Spectrum Disorder

نویسندگان مقاله شیدا اسلامی | Sheyda Eslami
Master of Educational Psychology, Sari Branch of Islamic Azad University, Sari, Iran
کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3426-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات