مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۸۷-۸۹

عنوان فارسی آموزش شیمی و بیوشیمی در علوم پزشکی: ضرورت بکارگیری طرح‌واره‌های جنبشی در کلاس مجازی
چکیده فارسی مقاله بسیاری از رشته­ ها در مجموعه­ ی علوم پزشکی و علوم پایه بر بستر علم شیمی و بیوشیمی پایه­ گذاری شده است. اندیشه­ های جدیدی که فراگیران در مواجهه با مفاهیم انتزاعی شیمی با آن­ها برخورد می­ کنند اغلب خارج از قلمرو مفهومی آنان قرار دارد و معمولا به ایجاد مفاهیم بدیل و بدفهمی منجر می­ شود. بعلاوه فراگیران برای درک مفاهیم انتزاعی، در فضای یادگیریِ مجازیِ برخط و نابرخط با چالش­ های مضاعفی روبرو هستند. به منظور غلبه بر مشکل درک مفاهیمِ یادگیرندگان در فضای مجازی و بهبود یادگیری در وضعیت کرونایی، استادان می ­توانند متناسب با موضوع درسی، از آن دسته از قیاس­ های مناسب در کلاس ­های شیمی و بیوشیمی استفاده کنند که طرح­واره ­ی حرکتی را در ذهن فراگیران ایجاد می­ کند. آشنایی آموزشگر با قیاسگری و تهیه محتوای مبتنی بر تکنیک انیمیشن و تصویرهای گرافیکی پویا که ایجاد بازنماییِ حرکتی را در قیاس ­های به کار رفته در ذهن یادگیرنده تسهیل می ­کند، به جای سخنرانی یک­سویه در کلاس ­های مجازیِ برخط و یا محتوای نابرخط توصیه می­ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مفاهیم انتزاعی، آموزش علوم پزشکی، قیاسگری، طرح‌واره جنبشی

عنوان انگلیسی Chemistry and Biochemistry Training in Medical Sciences: The Need to Use Kinetic Schemas in Virtual Class
چکیده انگلیسی مقاله Many disciplines in the collection of medical sciences and engineering are based on the basis of chemistry. In order to continue teaching learners in the coronavirus disease situation and to continue the curriculum, various solutions have been proposed and presented, among which it is expected that using technology, the method of educators changes from the traditional approach. New ideas that learners encounter in the face of abstract concepts of chemistry are often outside their conceptual understanding and often lead to alternative and misunderstood concepts. Learners also face additional difficulties in understanding abstract concepts in the online and offline virtual learning space. In order to overcome the problems of understanding concepts in learners and improve learning in virtual space, educators can use appropriate analogies in chemistry classes that create a kinetic scheme in the minds of learners. Therefore, in order to create more understanding in the virtual training of courses related to chemistry and biochemistry in the coronavirus disease situation, it is necessary for the virtual teacher to try to compensate the lack of face-to-face communication by providing learning activities appropriate to the abstract nature of scientific concepts. The instructor's familiarity with this subject and the preparation of content based on animation techniques and dynamic graphic images that facilitate movement representation in the analogies used in the learner's mind are recommended instead of one-sided lectures in online virtual classes or offline content.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Abstract Concepts, Medical Sciences, education, Analogy, Kinetic schemas

نویسندگان مقاله الهه کشاورز | Elahe Keshavarz
Farhangian University
گروه آموزشی علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

صغری ابراهیمی قوام | Soqra Ebrahimi Qavam
Allameh Tabatabai
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1278-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده نامه به سردبیر
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات