مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۵۷-۶۵

عنوان فارسی بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه نگرش نسبت به دانش پژوهی آموزشی در برنامه‌ های توانمندسازی از دیدگاه اعضای هیئت علمی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در مطالعه حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار سنجش نگرش نسبت به دانش­‌پژوهی آموزشی از دیدگاه اعضای هیأت­علمی در برنامه­‌های توانمندسازی با محوریت منتورینگ انجام شده است. روش کار: مطالعه‌ حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است. جهت بررسی روایی محتوایی و صوری نسخه‌ فارسی پرسش‌نامه Jackson و همکاران (2005) از تکنیک Delphi استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه برای اولین بار انجام شده است. انسجام درونی با استفاده از آلفای کرونباخ و تکرارپذیری با استفاده از (Intraclass correlation coefficient) ICC محاسبه گردید.  نتایج: روایی صوری و محتوایی ابزارهای مورد استفاده تأیید شد. نتایج حاصل از محاسبه‌ی نسبت روایی محتوا نشان داد که همه‌ گویه‌های پرسش‌نامه بر اساس جدول لاوشه (Lawshe)، در این شاخص، مقادیر بالاتر از 49/0 کسب کردند. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی، سازه‌­های پرسشنامه «خودکارآمدی» و «انگیزه ‌مندی» گزارش شد. در این مطالعه، اعتبار پرسشنامه در محیط بررسی با انسجام درونی آلفای کرونباخ برابر با 93/0 و ثبات 89/0 ICC = تأیید شد. نتیجه­گیری: با توجه به تأیید اعتبار پرسشنامه در محیط مورد بررسی، می­‌توان در مطالعات مرتبط با ارزیابی برنامه‌­های آموزشی- حمایتی توانمندسازی اعضای هیأت علمی از این پرسشنامه استفاده کرد. در مطالعه‌ی حاضر، دو عامل خودکارآمدی و انگیزه‌مندی تعیین شد که به اهمیت انگیزه‌ی اعضای هیأت­علمی به عنوان عامل محرک آن­‌ها برای شروع و ادامه‌ طرح­‌‌های دانش­‌پژوهی آموزشی اشاره دارد. همچنین عامل خودکارآمدی به افزایش باور افراد برای توانایی انجام پروژه­‌های دانش­‌پژوهی آموزشی می­‌پردازد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش­‌پژوهی آموزشی، منتورینگ، روانسنجی، توانمندسازی اعضای هیئت­ علمی

عنوان انگلیسی Evaluation of Psychometric Properties of the Questionnaire of Attitude on Educational Scholarship in faculty development Programs from the viewpoint of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of the present study was to assess the psychometric properties of the tool for evaluating attitudes toward educational scholarship from the perspective of faculty members in empowerment programs. Method: The present study is a cross-sectional (descriptive-analytical) study, conducted at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. The Delphi technique was used to evaluate the content and face validity of the Persian version of the questionnaire of Jackson et al 2005. Exploratory factor analysis of the questionnaire was performed for the first time. Internal Consistency test and reproducibility was calculated using Cronbach's alpha, ICC test, respectively. Results: The results of content validity showed that all items of the questionnaire based on the Lawshe table had values greater than 49.0. Quantitative and qualitative validity of the questionnaire was confirmed. The results of confirmatory factor analysis showed that the items were categorized into two categories: self-efficacy and motivation. The reliability of the questionnaire was confirmed by the internal consistency with Cronbach's alpha = 0.93 and ICC = 0.89 of the questionnaire. Conclusion: The results confirmed the validity of tool. Therefore this tool could be useful for the evaluation of supportive-educational programs to empower faculty members. In the present study, two factors of self-efficacy and motivation were identified that point to the importance of motivating faculty members that encourages them to start and continue educational research projects. The self-efficacy factor also increases people's belief in the ability to carry out educational research projects.  Educational scholarship, mentoring, psychometrics, faculty member development
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational scholarship, mentoring, psychometrics, faculty member development

نویسندگان مقاله فاطمه کشمیری | Fatemeh Keshmiri
Associate Professor, School of Health, Department of Medical Education, Medical Education and Development Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

شکیبا السادات طباطبایی | Shakiba sadat Tabatabee
PhD Candidate in psychology, Kish international Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-336-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات