مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش ترکیبی آمار زیستی بر یادگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تعطیلی مدارس و دانشگاه های کشور به دلیل شیوع بیماری کووید 19، سبب شد تا آموزش مجازی از سوی آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی مطرح شود. با توجه به اهمیت آموزش مجازی در پاندمی کرونا، این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر ارتقا کیفیت آموزش مجازی از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته‌های توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه­ی توصیفی- تحلیلی حاضر با حضور 17 نفر از اساتید و 210 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در رشته‌­های فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و شنوایی‌شناسی اجرا شد. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­ی محقق‌ساخته جمع‌آوری گردید. روایی پرسشنامه با بررسی اساتید متخصص و با تجربه در زمینه‌ی آموزش مجازی تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای‌کرونباخ 0.97 تعیین گردید.   نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه اساتید تمام ابعاد پرسشنامه جزو عوامل اثربخش بر رشد و ارتقا کیفیت آموزش مجازی محسوب می‌شدند ولی دانشجویان، بعد شفاف سازی انتظارات از یادگیرنده را مؤثرترین عامل و بعد کاهش احساس انزوا و ایجاد حس و انگیزه‌ی حضور در جامعه‌ی یادگیری را کم اثرترین عامل برشمردند. نتیجه‌گیری: باتوجه به شناسایی مهم­ترین عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش ، به­نظر می­‌رسد سیاست­گذاران حوزه­ی آموزش باید با در نظرگرفتن این عوامل، برنامه‌ربزی­های لازم را انجام دهند و در فراهم کردن شرایط و امکانات لازم جهت ارتقا کیفیت آموزش مجازی فراگیران اهتمام ویژه بورزند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ترکیبی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، نگرش دانشجویان

عنوان انگلیسی The Effect of Blended Learning in Teaching Applied Biostatistics for Postgraduate Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Unlike the face-to-face courses offered on campus, online courses are predominantly asynchronous, where students basically decide when they can attend online courses. There is also an intermediate method referred to as blended learning (BL) that combines the merits of both methods. This study investigates the effect of blended learning on attitude and learning applied Biostatistics. Methods: The students' comprehension levels and attitudes were measured for both groups. The face-to-face group is so designed as to include 16 weeks of two-hour sessions, one session weekly, in one semester. The blended-learning group is designed to receive in one semester 16 weeks of two-hour sessions, one session weekly, such that initially, the group receives four sessions of electronic educational content and then eight sessions of blended learning. The scores attitudes of students from either group was obtained after the final exam and via the university's course evaluation system. The final exam score of both groups based on the results of the student's Bachelor's degree was compared using ANCOVA in terms of either teaching methods. Results: The numbers (proportions) of the participants attending Environmental Health, Waste Management, and Elderly Health courses were 14 (35%), 13 (32.5%), and 13 (32.5%), respectively. The mean (SD) of the scores for the blended-learning group with 18 participants was 16.69 (2.45), which was significantly higher than the score of 14.49 (2.67) for the face-to-face learning group with 22 participants (P = 0.013). Comparisons were made after adjusting the average on the bachelor's degree of both groups. Conclusion: In addition to the improved score for the BL group, the attitudes differed. Therefore, this method is recommended for teaching Applied Biostatistics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Blended-learning, Postgraduate students, Student’s attitude

نویسندگان مقاله سوده شهسواری | soodeh shahsavari
Assistante Professor, School of Health, Department of Biostatistics, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشکده بهداشت، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

سارا جام برسنگ | sara jambarsang
Assistante Professor, Healthcare Data Modeling Center, School of public health, Departments of Biostatistics and Epidemiology, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
مرکز مدل سازی داده های بهداشت و درمان دانشکده بهداشت عمومی گروه آمارزیستی و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-873-2&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات