مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۵

عنوان فارسی مقایسه تطبیقی الگوی اعتبار بخشی برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری درایران، کانادا، آمریکا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اعتباربخشی از مهمترین ابزارهای ارتقا کیفیت آموزش در پرستاری است. این مطالعه به مقایسه تطبیقی الگوی اعتباربخشی برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران،کانادا، آمریکا پرداخته است. روش­کار: این مطالعه به­صورت توصیفی تطبیقی در سال 1400 انجام شد. جستجوی متون با کلید واژه­های فارسی و انگلیسی "اعتباربخشی "(Accereditation )، "کارشناسی پرستاری (Undergraduate nursing)،" برنامه (آموزشیeducational program or curriculum)"، "کانادا Canada"، "ایرانIran" و "آمریکاAmerica " در سایت­های مرتبط در کشورهای تحت مطالعه انجام شد. برای انجام مقایسه تطبیقی از الگوی بردی Bereday در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، و مقایسه استفاده شد.  نتایج: اعتباربخشی در الگوی ایرانی، بیشتر بر استانداردهای مدیریتی، ساختاری و اداری متمرکز است. در الگوی آمریکایی، بر تحولات جهانی درحوزه سلامت، ارائه برنامه­های آموزشی با دیدگاه بین فرهنگی و فراملی، همکاری­های بین حرفه­ای، آموزش از راه دور، ارزیابی پیامدهای یادگیری و استفاده از نتایج آن در توسعه آموزش متمرکز بوده و درالگوی کانادایی متمرکز بر مدیریت مشارکتی، رهبری الهام بخش، توسعه صلاحیت­های حرفه­ای پرستاری متناسب با نیاز سلامت جوامع، مراقبت تیمی در عرصه­های مختلف پیشگیری، درمان و توانبخشی، آموزش بین حرفه­ای، استقلال و آزادی عمل در بودجه برای اعضای هیأت علمی است. نتیجه­گیری: الگوی کانادایی با یک رویکرد سیستمیک و کل­نگر، استانداردها را مبتنی­بر سه ضلع مثلت در آموزش پرستاری شامل نیازهای سلامتی جامعه، صلاحیت های حرفه­ای فراگیران و ظرفیت و توان مؤسسات آموزشی ارائه کرده است که می­توان از آن برای ارتقاء اعتباربخشی در ایران نیز بهره گرفت. کلمات کلیدی: الگوی اعتباربخشی، کارشناسی پرستاری، ایران، کانادا، آمریکا
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی اعتباربخشی، کارشناسی پرستاری، ایران، کانادا، آمریکا

عنوان انگلیسی A Comparative Comparison of Accreditation Model of Undergraduate Nursing Curriculum in Iran, Canada and the United States
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Accreditation is one of the most important tools to improve the quality of education in nursing. This study has made a comparative comparison of the accreditation model of the Bachelor of Nursing training program in Iran, Canada and the United States. Methods: A descriptive and comparative study was conducted in 2021. keywords like "accreditation", "undergraduate nursing", "educational program or curriculum", "Canada", "Iran", and "America" were searched in Persian and English via relevant sites and the Bereday model in 4 stages of description, interpretation, proximity, and comparison was used for comparative comparison. Results: Accreditation in the Iranian model is more focused on managerial, structural and administrative standards. In the American model, it focuses on global developments in the field of health, providing educational programs with intercultural and transnational perspectives, interprofessional cooperation, distance education, evaluating learning outcomes and using its results in the development of education. The Canadian model focuses on participatory management, inspirational leadership, development of nursing professional competencies tailored to community health needs, team care in various areas of prevention, treatment and rehabilitation, interprofessional training, independence and freedom of action in budgeting for faculty members. Conclusion: Between the three study models, the Canadian and American models totaly specializes in nursing, and of course the Canadian model is more comprehensive, and since there are no specific accreditation standards for nursing in Iran, these two programs can be used as a suitable model to be taken.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accreditation model, Bachelor of nursing, Iran, Canada, USA

نویسندگان مقاله ناهید رجایی | Nahid Rajai
Instructor, School of Nursing, Department of Mother and Infant hygiene, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری، گروه بهداشت مادران و نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران

مریم نظام زاده | Maryam Nezamzadeh
Instructor, School of Nursing, Department of Intensive Care Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری، گروه پرستاری ویژه، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.

احسان آبادی |
PhD Student in Nursing, Student Research Committee, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran,Iran
دانشجوی دکترای پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران.

ایمان جعفری عراقی | Iman Jafari Iraqi
Instructor, School of Nursing, Principles and Techniques Group, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری، گروه اصول و فنون، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، تهران. ایران.

زهره وفادار | zohreh vafadar
Associate professor, School of Nursing, Department of medical-surgical, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری، گروه داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-413-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات