مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۳۲-۴۱

عنوان فارسی بررسی زمان سنجی و کار سنجی ارائه خدمات در بخش تصویربرداری بیمارستان شهید رهنمون یزد در سال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: ضرورت انجام کار زمان سنجی ارائه خدمات، شناسایی وضع موجود ارائه خدمات و تعیین حجم کاری و برای بهبود بهره وری سازمان و میزان رضایت ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت در ﺑﺨﺶ می‌باشد. این تحقیق با هدف بررسی زمان ﺳﻨﺠﯽ گردش کار بیماران به منظور شناسایی وضع موجود ارائه خدمات و تعیین حجم کاری در ﺑﺨﺶ تصویربرداری ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن شهید رهنمون یزد اﻧﺠﺎم گرفت. روش پژوهش: مطالعه حاضر به‌صورت توصیفی و از نوع مقطعی_مشاهده‌ای بود که در سال 1400 انجام شد. نمونه این تحقیق شامل 1287 مورد تصویربرداری یا گرافی‌های واحد تصویربرداری بیمارستان شهید رهنمون در طی فاصله زمانی 3 ماه و در طی شیفت‌های مختلف (صبح، عصر و شب) بود که با استفاده از روش کرجسی- مورگان به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار در نرم افزار SPSS 21 استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از مطالعه نشان داد بیشترین و کمترین میانگین زمانی محاسبه شده برای هر خدمت به ترتیب مربوط به خدمت مراجعین بستری به واحد رادیولوژی (22:50 دقیقه) و بیماران اتاق عمل (2:16 دقیقه) بود و همچنین بیشترین و کمترین ساعات کاری صرف شده برای تمام خدمات به دست آمده به ترتیب مربوط به  مراجعین بستری به واحد رادیولوژی (67747 دقیقه) و مراجعین سرپایی به واحد سونوگرافی (243 دقیقه) بوده‌است. نتیجه گیری: با انجام زمان سنجی و کار سنجی فعالیت‌های صورت گرفته در واحد تصویربرداری بیمارستان، به تصویر و نمایی از وضعیت موجود نیروی کاری و میزان کار انجام شده توسط آنان دست‌یافته‌شد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، زمان سنجی، کار سنجی، تصویربرداری بیمارستان

عنوان انگلیسی Evaluation of Timing and Workmetry of Service Delivery in the Imaging Ward of Shahid Rahnemoun Hospital, in Yazd, in 2021
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: The importance of timing lies on providing services, identifying the current status of service delivery, and determining the workload to improve productivity of the organization and the level of satisfaction of service providers and recipients. The aim of this study is to investigate the timing of patient's workflow, in order to identify the current state of service delivery, and determine the workload in the imaging ward of Shahid Rahnemoun hospital in Yazd. Methods: The present study was descriptive-analytical and cross-sectional-observational, which was conducted in 2021. The sample included 1287 images or graphs from the imaging ward of Shahid Rahnemoun Hospital, during a period of 3 months and during different shifts (morning, evening and night). They were selected using the Krejcie-Morgan method. Frequency, percentage, means, and standard deviation were used to evaluate descriptive statistics. Results: Results of the study showed that the maximum and minimum mean time calculated for each service was related to the service of hospitalized patients in the radiology unit (22:50 minutes) and operating room patients (2:16 minutes), respectively. Also, the maximum and minimum working hours spent for all services obtained were related to the inpatients in the radiology unit (67747 minutes) and outpatients in the ultrasound unit (243 minutes), respectively. Conclusion: The timing and workmetry of the activities performed in the hospital's imaging ward, gave the authors a view of the current situation of the workforce and the amount of work done by the imaging ward.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, Timing, Workmetry, Hospital imaging

نویسندگان مقاله حسن جعفری | hasan jafari
Assistant Professor, Health Policy and Management Research Center, Department of Health Services Management, School of public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت و سیاست گذاری سلامت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران

مهدیه شیخ زاده طزنجی | Mahdiyeh sheikhzadeh Tezenji
BSc in Healthcare Management, Student Research Committee, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران

محمد کاظم رحیمی زارچی | Mohammad Kazem Rahimi Zarchi
Assistant Professor, Health Policy and Management Research Center, Department of Health Services Management, School of public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت و سیاست گذاری سلامت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران

فاطمه السادات حسینی بغدادآباد | Fatemehalsadat Hoseini Baghdadabad
MSc student in Healthcare Management, Student Research Committee, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://mshsj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-55-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات