مطالعات رسانه ای، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۸۷-۱۰۶

عنوان فارسی کاوشی برگفتمان‌های خبرگزاری صدا و سیما و شبکه ایران اینترنشنال در انتخابات مجلس یازدهم ایران
چکیده فارسی مقاله انتخابات پدیده‌ای است که از طریق آن مردم در تعیین سرنوشت خود و مقبولیت کشورشان در زیست جهان امروز، ایفای نقش می‌کنند. در ایام انتخابات، رسانه‌های مختلف با تکیه بر سرمایه اجتماعی اندوخته خود و اعتماد و اطمینانی که مخاطبان به آن‌ها دارند، به ارائه گفتمان‌های مورد نظر خود برای جذب و هدایت مردم به سوی خواسته‌ها و اهداف مدنظرشان می‌پردازند. نتایج صف‌بندی و نبرد گفتمانی رسانه‌ها نیز بلافاصله بعد از شمارش آرا مشخص می‌شود. ثبت آمار مشارکت 57/42 درصدی در انتخابات مجلس یازدهم که پایین‌ترین میزان مشارکت در تمام ادوار گذشته تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی است، کاوش و تحلیل گفتمان‌های بازیگران فعال این عرصه را طلب می‌کند که در این پژوهش وب‌سایت‌های خبرگزاری صدا و سیما و شبکه ایران ‌اینترنشنال انتخاب شد. هدف این پژوهش تعیین گفتمان رسانه‌های مذکور از طریق تحلیل مضمون اخبار انتخاباتی آن‌ها در بازه 1 بهمن تا 10 اسفند 1398 با بهره‌گیری از نرم‌افزار مکس‌کیودا است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که گفتمان وب‌سایت خبرگزاری صدا و سیما با دال مرکزی «مشارکت حداکثری در انتخابات» از دال‌های پیرامونی «انتخابات»، «نظام جمهوری اسلامی»، «دشمن» و «مردم» تشکیل شده و گفتمان مستقر بر اخبار وب‌سایت شبکه ایران ‌اینترنشنال با دال مرکزی «تحریم انتخابات» نیز شامل دال‌های «جمهوری اسلامی»، «انتخابات»، «مردم» و «کرونا» است. چارچوب‌سازی‌ها و انگاره‌پردازی‌های هر دو رسانه کاملاً در خدمت دال مرکزی گفتمان مطلوب آن‌ها بوده است. مشارکت پایین مردم در این انتخابات، حکایت از هژمونیک شدن گفتمان تحریم انتخابات و موفقیت آن در تثبیت نظام معنایی خود و ایجاد اجماع بیشتر در جامعه مخاطبش دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انتخابات مجلس، پوشش خبری، گفتمان، وب‌سایت خبرگزاری صدا و سیما، وب‌سایت شبکه ایران اینترنشنال،

عنوان انگلیسی A survey on the discourses of the websites of the IRIB News Agency and Iran International TV channel in the 11th parliamentary elections in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Election is a phenomenon through which people play a role in determining their own destiny and the acceptance of their country in today's world. In the days of elections, various media, relying on their accumulated social capital and the trust and confidence that the audience has in them, present their desired discourses in order to attract and guide the people towards their desired goals and objectives. The results of the media alignment and discourse battle are also determined immediately after the vote count. Registration of 42.57% turnout in the 11th parliamentary elections, which is the lowest turnout in all previous periods of the Iran's election history, requires exploring and analyzing the discourses of actors active in this field, which IRIB News Agency website and Iran International TV channel Website were selected in this study. The purpose of this study is to determine the discourse of the mentioned media by thematic analysis the texts of their election news in the period of January 21 to February 29, 2020 using MAXQDA software. Findings show that the discourse of IRIB Agency News Website with the nodal point of “maximum participation in the election” consists of the surrounding signifiers of “election”, “Islamic Republic”, “enemy” and “people” and the discourse of Iran International TV channel website with the nodal point of “election boycott” also includes the signifiers of “Islamic Republic”, “election”, “people” and “corona”. The framings and Image making of both media have fully served the nodal points of their desirable discourse. The low turnout in this election indicates the the discourse of election boycott has become hegemonic and its success in consolidating its semantic system and creating more consensus in the target community.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله انتخابات مجلس, پوشش خبری, گفتمان, وب‌سایت خبرگزاری صدا و سیما, وب‌سایت شبکه ایران اینترنشنال

نویسندگان مقاله مصطفی غلامی |
کارشناس ارشد روزنامه‌نگاری، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

ابراهیم فتحی |
استادیار، گروه ژورنالیسم و خبر، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)،

جهاندار امیری |
استادیار، گروه ژورنالیسم و خبر، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://mediastudies.srbiau.ac.ir/article_20091_61d878b808959ad107b2c1bd96840f87.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات