تعلیم و تربیت، جلد ۳۸، شماره ۱، صفحات ۱۵۱-۱۶۸

عنوان فارسی مقایسه تأثیرآموزش مهارتهای زندگی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن­‌آگاهی بر هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر بوده است. روش پژوهش نیمه‌تجربی (پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 60 نفر از دانش‌آموزان پایه نهم دبیرستانهای دخترانه ناحیه 3 تهران (روشنگران، بامداد پارسی، نرجس) در سال تحصیلی 99-1398 که دارای نمرات پایین‌­تر در مقیاس هوش هیجانی بار- آن (1997) بودند به‌­روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 20 نفر) و یک گروه کنترل (20 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش مهارتهای زندگی (10 جلسه: هر هفته یک جلسه یک‌­ونیم تا دو ساعته) و برای گروه دوم آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­‌آگاهی (8 جلسه: هر هفته یک جلسه دو ساعته) اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. همه آزمودنیها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (1997) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل‌ کوواریانس تک‌متغیره و چندمتغیره استفاده شده است. نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر هوش هیجانی و مؤلفه‌­های آن در گروه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به گروه آموزش مهارتهای زندگی و در گروه آموزش مهارتهای زندگی نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون به­‌طور معنا‌داری افزایش یافته است. در کل می‌توان نتیجه گرفت که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­‌آگاهی در افزایش هوش هیجانی دانش آموزان دختر مؤثرتر از آموزش مهارتهای زندگی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش‌آموزان، کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، مهارتهای زندگی، هوش هیجانی

عنوان انگلیسی A Comparison of the Effect of Training on Life Skills and Mindfulness-based Reducing Stress upon Emotional Quotient in Schoolgirls
چکیده انگلیسی مقاله The present research aims to compare the effect of training on life skills and mindfulness-based reducing stress upon emotional quotient in schoolgirls. A semi-empirical method (i.e., pre-test and post-test) was devised for the research, which included a test group and a control group. 60 ninth-grade students with lower grades on the Bar-On Eq-i scale (1997) were selected by means of convenience sampling  from three girls' high schools in School District 3 in Tehran (Roshangaran, Bamdad Parsi, and Narjes) during the school year of 2019-2020 and randomly put into two test groups (each consisting of 20 students) and a control group (consisting of 20 students). The first group were given training on life skills (consisting of ten weekly sessions, each session lasting 90 to 120 minutes), while the second group were trained in mindfulness-based stress reduction (8 weekly 2-hour sessions). The control group received no training at all. All examinees filled out the Bar-On Eq-i questionnaire (1997) before and after training. Univariate and multivariate covariance analysis was used for data analysis. The results pointed out meaningful increases in average emotional intelligence scores as well as its components in the post-tests in the mindfulness-based stress reduction group compared to the life skills group and also in the life skills group compared to the control group. It can be concluded overall that mindfulness-based stress reduction training proved more effective than training on life skills when it came to improving female high school students' emotional intelligences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله students, mindfulness-based stress reduction, life skills, emotional quotient

نویسندگان مقاله نسرین ترابی صائین | N. Torabi Sa’een


شعله لیوارجانی | S. Livarjani, Ph.D.


معصومه آزموده | M. Azmoudeh, Ph.D.


اکبر رضایی | A. Rezaee, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-3082-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات