آموزش علوم دریایی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱-۱۵

عنوان فارسی عدم ذهن آگاهی تیمی، وهن اجتماعی و تأثیر آن بر تعارضات تیمی اعضای هیئت علمی دانشگاه
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عدم ذهن‌آگاهی اعضا در تیم‌کاری بر وهن‌اجتماعی تیم، تعارض وظیفه‌ای و تعارض رابطه-ای اعضای هیئت علمی دانشگاه صورت گرفت. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه با طیف لیکرت پنج طبقه‌ای می‌ باشد، به‌ منظور آزمون فرضیه‌ های تحقیق از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار PLS، بهره گرفته شد و نمونه‌ای 102 نفر از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در بخش‌های آموزشی مختلف به مشارکت گرفته شدند. یافته‌های حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که عدم ذهن‌آگاهی اعضای تیم بر وهن‌اجتماعی مدیر، وهن‌اجتماعی همکاران، تعارض وظیفه و نهایتاً بر تعارض رابطه در بین اعضای تیم اثر‌گذار است. همچنین اثر وهن‌اجتماعی مدیر بر تعارض وظیفه و اثر وهن‌اجتماعی همکاران بر تعارض وظیفه نیز در سطح اطمینان 95درصد مورد تأیید قرار می ‌گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عدم ذهن‌آگاهی اعضا در تیم‌کاری بر وهن‌اجتماعی تیم، تعارض وظیفه‌ای و تعارض رابطه-ای اعضای هیئت علمی دانشگاه صورت گرفت. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه با طیف لیکرت پنج طبقه‌ای می‌ باشد، به‌ منظور آزمون فرضیه‌ های تحقیق از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار PLS، بهره گرفته شد و نمونه‌ای 102 نفر از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در بخش‌های آموزشی مختلف به مشارکت گرفته شدند. یافته‌های حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که عدم ذهن‌آگاهی اعضای تیم بر وهن‌اجتماعی مدیر، وهن‌اجتماعی همکاران، تعارض وظیفه و نهایتاً بر تعارض رابطه در بین اعضای تیم اثر‌گذار است. همچنین اثر وهن‌اجتماعی مدیر بر تعارض وظیفه و اثر وهن‌اجتماعی همکاران بر تعارض وظیفه نیز در سطح اطمینان 95درصد مورد تأیید قرار می ‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن‌آگاهی، ذهن‌آگاهی تیمی، وهن‌اجتماعی، تعارضات تیمی، هیئت علمی دانشگاه،

عنوان انگلیسی Lack of Team Mindfulness, Social Undermining and its Impact on Team Conflicts of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effect of team members' lack of mindfulness on teamwork on team social undermining, task conflict and relationship conflict between faculty members. The research method of this research is survey and its tool is a five-class Likert scale questionnaire. Structural equation modeling was used to test the research hypotheses using PLS software. The faculty members of Shiraz University participated in various educational departments. The findings of this study indicate that lack of mindfulness of team members affects the managers' social undermining, colleagues' social undermining, task conflict and, ultimately, relationship conflict among team members. Also, the effect of managers' social undermining on task conflict and the effect of colleagues' managers' social undermining on task conflict are also confirmed at 95% confidence level. The purpose of this study was to investigate the effect of team members' lack of mindfulness on teamwork on team social undermining, task conflict and relationship conflict between faculty members. The research method of this research is survey and its tool is a five-class Likert scale questionnaire. Structural equation modeling was used to test the research hypotheses using PLS software. The faculty members of Shiraz University participated in various educational departments. The findings of this study indicate that lack of mindfulness of team members affects the managers' social undermining, colleagues' social undermining, task conflict and, ultimately, relationship conflict among team members. Also, the effect of managers' social undermining on task conflict and the effect of colleagues' managers' social undermining on task conflict are also confirmed at 95% confidence level. But the effect of manager's managers' social undermining on relationship conflict and the effect of colleagues' social undermining on relationship conflict were not significant at the 0.05 level of detection.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ذهن‌آگاهی, ذهن‌آگاهی تیمی, وهن‌اجتماعی, تعارضات تیمی, هیئت علمی دانشگاه

نویسندگان مقاله علیرضا امینی |
استادیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

خدیجه کاوه |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

مریم احمدی زهرانی |
استادیار مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_246773_cf19f7ce0e0a1370027111c65f6fd54b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات