نگارینه (هنر اسلامی)، جلد ۷، شماره ۱۹، صفحات ۱۰۱-۱۱۷

عنوان فارسی تأثیرپذیری هنر جزیره سیسیل در دوره نورمن ها از هنر اسلامی-ایرانی
چکیده فارسی مقاله با ظهور اسلام در قرن 7م مسیر جریانهای هنری دگرگون و در سایه تمدن اسلامی، زمینه ای فراهم شد تا ملتها از دستاوردهای فرهنگی هم بهره مند شوند و ایران، نقطه اوج بهره دهی به سایر ملتها بود چرا که عمده هنر اسلامی ریشه در هنر ایرانی دارد و از این رهگذر، نصیب فراوانی به اروپای قرون وسطی رسید که بخشهایی از آن توسط مسلمانان فتح شده بود. نورمنها در قرن12م دولت اسلامی سیسیل را برانداختند و وارث دستاوردهای تمدن اسلامی شدند. هدف پژوهش؛ بررسی مؤلفه های زیباشناختی هنر ایرانی، معرفی بخشی از تأثیرات جهانی هنر ایران در قالب هنر جزیره سیسیل در دوره نورمنها، تحلیل وقایع تاریخی و روند انتقال هنر به سایر سرزمینها می باشد. در پی پاسخ به اینکه کدام جریانها، تأثیرگذار بر روند انتقال فرهنگ و هنر ایرانی به اروپا و خاصه سیسیل بوده اند و نقش مایه ها و مفاهیم بکار رفته در آثار هنری این منطقه که متأثر از هنر ایرانی هستند کدامند، باید گفت: انتشار هنر ایرانی در سرزمینهای مختلف بواسطه عوامل مستقیم و غیر مستقیم چندی به ظهور رسیده است؛ جنگهای صلیبی، فتوحات مسلمانان در خاک اروپا و بدنبال آن حاکمیت مسلمانان در این منطقه و اقامت ایرانیان، تجارت ایتالیا با جهان اسلام و بویژه نهضت ترجمه منابع علمی محفوظ نزد ایرانیان و مسلمانان. آنچه در نمود هنر در آثار جزیره سیسیل، ایرانی می نامیم عبارتند از: مضامین اسطوره ای، تزئینی و بزمی ایرانی همچون گریفون، گرفت و گیر، صعود انسان به آسمان توسط عقاب آسمانی، نقوش گیاهی، رقص، سوار کار در حال شکار، سوارکار شاهین بدست، حیوانات قرینه در اطراف درخت زندگی بخصوص در طراحی منسوجات که به نوعی گرته برداری از اصل ایرانی آنهاست. پژوهش پیش رو از نوع تاریخی و به روش تحلیلی- تطبیقی و مقایسه تصاویر انجام شده و شیوه گردآوری داده ها بصورت کتابخانه ای می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایران، جزیره سیسیل، تمدن اسلامی، هنر، قرون وسطی،

عنوان انگلیسی The Influence of Sicily Island Art in the Norman Period on Islamic-Iranian Art
چکیده انگلیسی مقاله With the advent of Islam in the 7th century AD, the course of artistic trajectories was transformed enormously, and in the shadow of Islamic civilization, an opportunity was provided to other nations to benefit from artistic and cultural achievements. Meantime, Persia had the highest position of gaining interest in other nations because the vast majority of Islamic art was rooted in Persian art (Sassanid), and in this way, and in this way, the dark and silent Europe during the middle ages, most of whose lands were conquered by Muslims, gained the most.In the 12th century, the Normans overthrew the Islamic State of Sicily and inherited the achievements of Islamic civilization. The aim of this research was to study the aesthetic components of Persian art and to introduce some of its global effects in the form of Sicily Island in the Norman period art and to analyze historical events as well as the process of transferring to other nations. To identify influential trends in the process of transferring Persian culture and art to Middle Ages Europe and Especially Sicily, as well as determining the role of the motifs and concepts which are used in this area’s art works and has been impacted by Iranian art, It should be said that the spread of Persian art in countries has been emerged through direct and indirect factors: the Crusades, Muslim conquests on European soil and consequently, the Governance of the Muslims in this region and residence of Iranians, Trade in Italian peninsula with the Islamic World and especially Translate scientific resources that reserved to Iranians and muslims. What we call Persian in the works of Sicily are: Iranian mythical themes, decorative and lyrical like Griffon, Hunt, Plant motifs, Dance, Animals around the tree of life especially in textile design which is somehow a reflection of their Iranian origin, Animal Controversy, falconers on horseback, Horseback riding shooter. This research is of historical type and analytical-comparative method, and has been done by comparing images, and data collection method is secondary research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ایران, جزیره سیسیل, تمدن اسلامی, هنر, قرون وسطی

نویسندگان مقاله شبنم فتحی |
ندارد

محمد مرتضایی |
دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی

هایده خمسه |
استادیار و عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات


نشانی اینترنتی https://niamag.birjand.ac.ir/article_1542_68f4a1de934eb829fd85ede177a4d784.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات