نگارینه (هنر اسلامی)، جلد ۸، شماره ۲۱، صفحات ۲۰-۳۵

عنوان فارسی مفاهیم مشترک باغسازی در دوره تیموری و صفوی، با تاکید بر نگاره های باغ دو مکتب هرات و مکتب دوم تبریز
چکیده فارسی مقاله باغ ایرانی را می توان زیباترین محصول منتج از اصول زیبایی شناسی و طبیعت گرایی فرهنگ ایرانی دانست که مفهوم آن در بسیاری از هنرهای این سرزمین از جمله هنر نگارگری متجلی شده است. باغ معادل واژه پردیس است و در ایران از دیرباز باغ های معروفی وجود داشته که اکنون موجود نیستند. با ورود اسلام باغ از توجه ویژه ای برخوردار شد.آنچه مبحث باغ را نسبت به دوره پیش از اسلام متفاوت می نمود، ماندگاری باغ ایرانی در چهارچوب نگاره ها بود که گویی آن را برای همیشه برایمان جاودان نموده اند. تصاویر نقش شده در این مینیاتورها کوششی در مجسم ساختن طبیعت بهشت یا همان فردوس برین و جهان ملکوتی است.از دیدگاه شکلی، مینیاتورهای ایرانی طرح باغ را دقیقا مثل تجلی معمارانه اش، با تمامی عناصر کالبدی طبیعی و انسان ساخت تصویر می کنند.نگارگری در سده های هشتم تا دهم مدارج کمال را پیمود ودو مکتب نگارگری هرات و تبریز دوم، از شاخصه نقاشی این دوره هستند. آنچه ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم،حضور باغ در نگاره های این دو مکتب و خصوصیات آن است که براساس نمونه های موردی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای است. از آنجایی که نگارگری صفوی تا حد بسیار زیادی دنباله رو و میراث دار مکتب هرات بود، بنظر میرسد عناصر باغ در هر دو مکتب یکسان بوده و تفاوت ها صرفا به یک سری از ویژگی های نقاشی و رنگ آمیزی محدود می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باغ ایرانی، مینیاتور، مکتب هرات، مکتب دوم تبریز،

عنوان انگلیسی Common Concepts of Gardening in the Timurid and Safavid Period with Emphasis on Garden Pictures of Two Herat Schools and Tabriz Second School
چکیده انگلیسی مقاله Persian Garden can be considered the most beautiful product, which is based on the principles of aesthetics and naturalism of Iranian culture, that it concept has been manifested in many of the arts of this land, including the art of painting. The garden is the synonymous of the word "Pardis" and in Iran there are many famous gardens that are not available now. With the entrance of Islam to Iran, the garden received special attention. Whatever made the garden different from the pre-Islamic period, the persistence of the Persian Garden was in the framework of the miniatures, as if it were forever immortal to us. The images featured in these miniaturists are an attempt to embody the nature of heaven or the Ferdos-e-Barin and the triumphal world. From the perspective of the form, Iranian miniatures portray the garden design as precisely as its architectural manifestation, with all natural and human elemental elements. The art of painting in the eighth to tenth centuries passed the degree of perfection, and two schools of painting in Herat and Tabriz II are the hallmarks of this period. What we intend to address in this article is the presence of gardens in the paintings of these two schools and their characteristic s that will be examined on a case-by-case basis.The research method used in this study is descriptive-analytical using library tools. Since the Safavid painting was largely the heritage of the Herat school, the elements of the garden appear to be the same in both schools, and the differences are confined to a number of painting and painting features.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله باغ ایرانی, مینیاتور, مکتب هرات, مکتب دوم تبریز

نویسندگان مقاله علی زارعی |
دانشگاه بیرجند

مهدیه شواکندی |
دانش آموخته دانشگاه بیرجند

حسن هاشمی زرج آباد |
دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه مازندران

حسین کوهستانی اندرزی |
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند


نشانی اینترنتی https://niamag.birjand.ac.ir/article_1674_39e0793b86f7d1571e142a3280b026a4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات