|
آموزش علوم دریایی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۵-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و اعتبارسنجی الگوی جذب اعضای هیئتعلمی در موسسات آموزش عالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه استخدام و بهکارگیری سرمایه انسانی در سازمانها بهویژه مراکز آموزش عالی و دانشگاهها تأکید بر ارزیابی کیفی متقاضیان و جذب افراد شایسته و توانمند دارد. بنابراین ارائه الگویی مناسب برای جذب هیئتعلمی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر بخشی از یک پژوهش آمیخته باهدف ارائه الگوی جذب هیئتعلمی در موسسات آموزش عالی میباشد. در این راستا پژوهش با رویکرد آمیخته به شیوه متوالی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد؛ ابتدا در مرحله کیفی با استفاده از قانون اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه مورد نظر در بخش کیفی، از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 16 نفر از اعضای هیأت علمی که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفه های جذب اعضای هیأت علمی شناسایی شدند و دادههای پژوهش با تکنیک تحلیل تم، تجزیهوتحلیل شد. در بخش کمی برای جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محققساخته در مقیاس وسیعتر در بین نمونههایی متشکل از خبرگان (صاحبنظران، متخصصان جذب، اعضای هیئتعلمی و متقاضیان درگیر در فرایند جذب هیئتعلمی) برنامههای جذب اعضای هیئتعلمی که درزمینه یاد شده مطلع محسوب میشدند، توزیع گردید. حجم نمونه انتخابی بر اساس یک قاعده به منظور انجام تحلیل عامل تاییدی، 300 نفر با بهره-گیری از روش طبقهای متناسب تعیین شد. در راستای تحلیلهای تکمیلی و بهمنظور اعتبارسنجی مدل ارائهشده، با نرمافزار Amos و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، دادهها تجزیهوتحلیل شد. باتوجه یافتههای حاصل از تحلیل تاییدی تمامی ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. بنابراین الگوی حاضر میتواند مدل مناسبی برای جذب اعضای هیئتعلمی مؤسسات آموزش عالی باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
الگوی جذب هیئتعلمی، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهش آمیخته، |
|
عنوان انگلیسی |
Designing and Validating a Model for Hiring Faculty Members to Higher Education Institutions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Today, the employment and use of human capital in organizations, especially higher education centers and universities, emphasizes the quality evaluation of applicants and attracting qualified and capable people. Therefore, it is important to provide a suitable model for attracting faculty members. The present study is a part of a mixed research with the aim of providing a model for faculty members recruitment in higher education institutions. In this regard, the research was conducted with a mixed approach in a sequential manner in two parts: qualitative and quantitative; First, in the qualitative stage, using the theoretical saturation law to determine the desired sample size in the qualitative section, through semi-structured interviews with 16 faculty members who were selected by purposive sampling, the components of faculty members recruitment were identified. The research data were analyzed using theme analysis technique. In the quantitative part to collect information using a researcher-made questionnaire on a larger scale among samples consisting of experts (experts, recruitment specialists, faculty members and applicants involved in the faculty members recruitment process) faculty members recruitment programs in the field were considered informed, distributed. The sample size was determined based on a rule in order to perform a confirmatory factor analysis of 300 people using the proportional stratified method. In order to make additional analyzes and to validate the proposed model, the data were analyzed with Amos software and using confirmatory factor analysis. According to the findings of confirmatory analysis, all dimensions, components and indicators of the model have a good fit. Therefore, the current model can be a good model for attracting faculty members of higher education institutions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
الگوی جذب هیئتعلمی, دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی, پژوهش آمیخته |
|
نویسندگان مقاله |
سید حسن علوی راد | دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فرشته کردستانی | استادیار گروه مدیریت آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
یلدا دلگشایی | استادیار گروه مدیریت آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
اسد حجازی | استادیار گروه مدیریت آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی و مدعو ،دانشگاه فرهنگیان ، تهران ،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rmt.iranjournals.ir/article_47786_1e072799fb09415328be375f48b75421.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|