آموزش علوم دریایی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۴-۴۲

عنوان فارسی الزامات طراحی سیستم ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران با رویکرد قانون تنوع ضروری
چکیده فارسی مقاله توسعه آموزش عالی به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه هر کشور، از اهمیت فراوانی برخوردار است با وجود تمامی موفقیت‌ها و با در نظر گرفتن شرایط کشور، باید پذیرفت که آموزش عالی با چالش‌ها و تنگناهای متعددی روبرو است. در این امتداد، یکی از چالش‌های اساسی قابل توجه، ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور و از جمله آن، دانشگاه های آجا بر اساس آیین‌نامه ارتقای فعلی است. پژوهش حاضر با پیش‌فرض ضرورت بازطراحی سیستم ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های آجا به روش دلفی و در سه مرحله انجام شده است و الزامات قابل توجه در این رابطه را بر اساس قانون تنوع ضروری ارایه نموده است. برای انتخاب اعضای پانل دلفی در پژوهش حاضر از روش نمونه‌گیری غیر احتمالی و برای تعیین میزان توافق جمعی خبرگان، از ضریب هماهنگی کندال استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند شناسایی و کاربست رویکردها و روشهای ارزشیابی عملکرد متناسب با ماموریت دانشگاه های آجا، ارزشیابی عملکرد بر اساس مراحل سه‌گانه چرخه عبرت و یادگیری (برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی)؛ طراحی سیستم ارزشیابی متوازن (قبل از اقدام، حین اقدام و پس از اقدام)؛ ارزشیابی جامع عملکرد در ابعاد مختلف آموزشی، تربیتی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی با اعمال ضرایب منطقی برای هر بعد، طراحی متفاوت و متنوع سیستم ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با توجه به فعالیت در حوزه‌های مختلف علوم و رتبه علمی اعضاء؛ با رویکرد توجه به نیروی متبوع در آجا؛ و با توجه به آموزشی یا پژوهشی بودن عضویت هیات علمی در این رابطه مورد توجه خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی، سیستم ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی، آیین‌نامه ارتقاء، قانون تنوع ضروری، دانشگاه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران،

عنوان انگلیسی Requirements for Designing the Performance Evaluation System of Islamic Republic of Iran Army Universities Faculty Members with the Approach of the Law of Necessary Diversity
چکیده انگلیسی مقاله The development of higher education, as one of the main infrastructures for the development of any country, is of great importance and plays a significant role in laying the groundwork, capacity building, culture building and sustainable development. Despite all the successes and taking into account the conditions of the country, it must be acknowledged that higher education faces many challenges and problems. One of the major challenges is the evaluation of the performance of faculty members of the country's universities, including the Army Universities of the Islamic Republic of Iran, according to the current promotion regulations. The present study, with the premise of the need to redesign the performance evaluation system of faculty members of Army universities, has been done by Delphi method and has provided significant requirements in this regard according to the law of necessary diversity. Identify and apply approaches and methods of appropriate performance evaluation to the mission of Army universities, performance evaluation based on the three stages of the learning cycle (planning, implementation and evaluation); designing a balanced evaluation system; Comprehensive performance evaluation (educational, research, cultural and executive dimensions) by applying logical coefficients for each dimension, different and diverse design of performance evaluation system of university faculty members according to activities in various fields such as humanities, Technical and engineering and according to the scientific rank, with the approach of paying attention to the relevant force in Army, and considering the educational or research nature of the faculty membership in this regard, will be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش عالی, سیستم ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی, آیین‌نامه ارتقاء, قانون تنوع ضروری, دانشگاه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران

نویسندگان مقاله مجید ملکی |
دکترای مدیریت دولتی- مدیریت منابع انسانی و مدرس دانشگاه افسری امام علی(ع)

بهنام عبدی |
استادیار دانشگاه افسری امام علی (ع)، پسادکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_43351_02bc5e66b45b860bcd0cf1779adea8a4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات