آموزش علوم دریایی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۶-۴۱

عنوان فارسی مدل مفهومی آوای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی ایران با رویکرد مدل‌یابی ساختاری تفسیری
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش طراحی مدل مفهومی آوای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی ایران با رویکرد مدل‌یابی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف توصیفی-پیمایشی و از نوع روش کیفی-کمی است. ابتدا از روش کیفی جهت دستیابی به مدل ساختاری تفسیری، مصاحبه نیمه ساختار یافته به‌صورت عمیق براساس نمونه‌گیری گلوله برفی صورت گرفته است. تعداد 15 مصاحبه با توجه به سابقه کار و میزان آشنایی خبرگان با موضوع به اشباع نظری رسید. با استفاده از کدگذاری، ابعاد و مولفه‌های آوای اعضای هیئت علمی استخراج شد. در این بخش در ادامه مولفه‌های مورد تایید در پرسشنامه معادلات ساختاری تفسیری به خبرگان جهت دستیابی به مدل جامع آوای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی ایران ارائه گردید. در بخش کمی جهت اعتبارسنجی مدل به دست آمده از پرسشنامه 38 گزاره‌ای محقق ساخته با طیف پنج‌تایی لیکرت استفاده شد که روایی آن از روش روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. جامعه آماری این بخش شامل 90 عضو هیئت‌علمی می‌باشند که دارای حداقل 5 سال سابقه اجرایی در برنامه‌ریزی راهبردی در دانشگاه خود می‌باشند و حداقل یک مقاله را در حوزه آوای کارکنان به چاپ رسانده‌اند. نمونه مورد بررسی برای معادلات ساختاری براساس فرمول کوکران 73 نفر محاسبه گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3 صورت گرفته است. نتایج بخش کیفی ده بعد ساختار سازمانی، رفتارهای مدیریتی، گروه و تیم، جو و محیط آوایی، عوامل قانونی، منابع انسانی، شخصیت، عوامل فرهنگی، تضاد و تعارض و ارتباطات را به عنوان ابعاد آوای اعضای هیئت‌علمی شناسایی کرده است. نتایج بخش کمی نشان داد که مقادیر آماره تی برای تمامی مسیرها از میزان استاندارد قدرمطلق 96/1 بالاتر است و تمامی عوامل شناسایی شده بر آوای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی ایران اثرگذار می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آوای کارکنان، رفتارهای مدیریتی، جو و محیط آوایی، مدل یابی ساختاری تفسیری،

عنوان انگلیسی Conceptual model of the voice of the members of the scientific board of public universities of Iran with the approach of interpretive structural modeling
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to design the conceptual model of the phonetic members of the faculty of Iranian public universities with the approach of interpretive structural modeling. This research is descriptive-survey in terms of purpose and qualitative-quantitative method. In the first, a semi-structured in-depth interview based on snowball sampling was performed using a qualitative method to achieve an interpretive structural model. The number of 15 interviews was theoretically saturated according to the work experience and the level of familiarity of the experts with the subject. Using coding, the dimensions and components of faculty members' voices were extracted. In this section, the approved components in the questionnaire of interpretive structural equations were presented to the experts in order to achieve a comprehensive model of the voice of the faculty members of Iranian public universities. In the quantitative part, to validate the obtained model, a questionnaire of 38 researcher-made propositions with a Likert scale of five was used, the validity of which was confirmed by the convergent and divergent validity method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. The statistical population of this section includes 90 faculty members who have at least 5 years of executive experience in strategic planning at their university and have published at least one article in the field of staff voice. The sample was calculated for structural equations based on Cochran's formula of 73 people. Data analysis was performed using Smart PLS 3 software. The results of the qualitative section identify ten dimensions of organizational structure, managerial behaviors, group and team, atmosphere and phonetic environment, legal factors, human resources, personality, cultural factors, conflict and communication, and communication as dimensions of faculty members' voices.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آوای کارکنان, رفتارهای مدیریتی, جو و محیط آوایی, مدل یابی ساختاری تفسیری

نویسندگان مقاله الهه حسینی |
دانشجوی دکتری رفتارسازمانی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه یزد

سعید سعیدا اردکانی |
استاد دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد

مهدی سبک رو |
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_47096_32b8b401fff7516181b4443a7c29dc7d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات