آموزش علوم دریایی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۶۵

عنوان فارسی ارائه مدل مطلوب آموزش مبتنی بر شایستگی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی(مورد: بندر شهید رجایی)
چکیده فارسی مقاله چکیدهپژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مناسب آموزش مبتنی بر شایستگی در بندر شهید رجایی شکل‌دهی شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر داده‌ها، آمیخته اکتشافی و از نظر اجرا داده بنیاد و طولی مقطعی بود. در مرحله کیفی، جامعه آماری کیفی متشکل از افراد خبره و صاحب نظران و مطلعین کلیدی در حوزه قلمرو موضوعی تحقیق بودند که بر اساس رویکرد آگاهانه و به روش هدفمند و گلوله برفی اقدام به نمونه‌گیری شد. جامعه آماری کمی متشکل از کلیه کارکنان بندر شهید رجایی به تعداد 845 بود که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 264 نفر تعیین شد. برای جمع‌آوی داده‌ها در مرحله کیفی از روش کتابخانه‌ای(سندکاوی) و روش میدانی(ابزار مصاحبه، فرم دلفی) و در مرحله کمی از روش میدانی (ابزار پرسشنامه) استفاده شد. برای تعیین اعتبار ابزار مرحله کیفی از تکنیکهای حصول اشباع نظری، استفاده از رویه‌های ویژه کدگذاری و تحلیل نمادها و نشانه‌ها استفاده شد. در مرحله کمی برای سنجش پایایی از روایی محتوایی و برای سنجش پایایی از ضرایب چولگی و کشیدگی و آلفای کرونباخ استفاده شد. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی این پژوهش استفاده از روش کدگذاری نظری (برگرفته از روش نظریه داده بنیاد نظامند) بود. برای تحلیل داده‌های کمی در این پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. در نهایت مدل آموزش مبتنی بر شایستگی کارکنان بندر شهید رجایی با 8 بعد، 27 مولفه و 83 شاخص در قالب مدل پارادایمی ترسیم شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مبتنی بر شایستگی، محیط آموزشی، ویژگی های شایستگی محور یادگیرندگان، زمینه سازی فرایند آموزش، تمایل به خودتوسعه ای،

عنوان انگلیسی Presentation of a Competency-Based Training Model for Employees of Ports and Maritime Organization – Shahid Rajaee Port
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to provide an appropriate competency-based training model in Shahid Rajaee Port. This cross-sectional study is practical in terms of purpose, mixed exploratory, in terms of data, and uses grounded theory and data in terms of implementation. In the qualitative phase, the qualitative statistical population consisted of key experts, theorists and key informants in the subject area of the research that was sampled based on an informed and purposeful approach. The quantitative statistical population consisted of all 845 employees of Shahid Rajaee port, and 264 employees were selected as the sample population through Cochran formula. Qualitative data was collected through library survey and field study (interview tool, Delphi form), and qualitative data was collected through field study (questionnaire). Theoretical saturation techniques, specific coding procedures, and symbols analysis were used to determine the validity of the qualitative stage tool. Content validity was used to measure validity and Cronbach's alpha coefficients of Skewness and elongation were used to measure reliability. The data analysis method in the qualitative part of this study was performed through theoretical coding method (derived from systematic data base theory). Exploratory and confirmatory factor analysis were used to analyze the quantitative data. Finally, the competency-based training model of Shahid Rajaee port staff was drawn with 8 dimensions, 27 components and 83 indicators in the paradigm model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش مبتنی بر شایستگی, محیط آموزشی, ویژگی های شایستگی محور یادگیرندگان, زمینه سازی فرایند آموزش, تمایل به خودتوسعه ای

نویسندگان مقاله هومن شفیقیان |
گروه علوم تربیتی، دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس،دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

نادرقلی قورچیان |
گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مهدی باقری |
گروه مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلا می، بندرعباس، ایران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_46157_759078fd2c732f760066b87ca41e9f3d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات