آموزش علوم دریایی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۸۱-۲۱۷

عنوان فارسی طراحی و تبیین مدل ارتقای کارآمدی منابع انسانی بر اساس مولفه‌های آمایش سرزمین (مورد مطالعه: موسسات آموزش عالی فنی، کشاورزی و علوم دریایی دانشگاه فنی ‌و‌ حرفه‌ای مازندران)
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش طراحی و تبیین مدل ارتقای کارآمدی منابع انسانی بر اساس مولفه‌های آمایش سرزمین بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نوع آمیخته اکتشافی بوده است .جامعه آماری شامل کارکنان و کارشناسان دانشکده و آموزشکده‌های فنی، علوم دریایی و کشاورزی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران در سال 1398 به تعداد 1800 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 317 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعیین شد، ابزارهای اندازه گیری از دو پرسشنامه محقق ساخته، شامل کارآمدی منابع انسانی و آمایش سرزمین بود. که ضریب پایایی آنها در جامعه مورد مطالعه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای کارآمدی منابع انسانی 87/0 و آمایش سرزمین برابر با 79/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و آزمون تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزارهای Excel ،Spss و Amos انجام شد. نتایج نشان داد، که 80 درصد آمایش سرزمین دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای مازندران به ابعاد آموزشی (8 مولفه)، سازمانی (12مولفه)، فردی (13 مولفه)، حرفه‌ای (16 مولفه)، اخلاقی (9 مولفه)، اجتماعی و فرهنگی (6 مولفه)، راهبردها (8 مولفه)، آسیب‌ها (8 مولفه) وابسته است. که هر کدام از مؤلفه‌ها و ابعاد آن‌ها در حد قابل قبولی (بالاتر از 96/1%) هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتقای کارآمدی، منابع انسانی، آمایش سرزمین، دانشگاه فنی و حرفه ای،

عنوان انگلیسی Designing and explaining the model of improving the efficiency of human resources based on the components of land management (Mazandaran Vocational Technical University, Technical, Agricultural and Marine Higher Education Institutions)
چکیده انگلیسی مقاله This research was formed with the aim of designing and explaining the model of improving the efficiency of human resources based on the components of land management. The present study is an exploratory mix in terms of practical purpose. The statistical population included employees and experts of the faculty and technical schools, marine sciences and agriculture of Mazandaran Technical and Vocational University in 1398 with 1800 people. The sample size was 317 people based on Karajsi and Morgan table with simple random sampling method, library and field data collection method and measuring instruments from two researcher-made questionnaires, including human resource efficiency and land management. Their reliability coefficient in the study population was obtained using Cronbach's alpha test for 0.8% of human resource efficiency and 0.79% of land management. Data analysis was performed in two levels of descriptive and inferential statistics using frequency and percentage indices and confirmatory factor analysis test using Excel, Spss and Amos software. The results showed that 80% of the land management of Mazandaran Technical and Vocational University is educational (8 components), organizational (12 components), individual (13 components), professional (16 components), ethical (9 components), social and cultural dimensions. (6 components), strategies (8 components), injuries (8 components) depend. Each of the components and their dimensions are acceptable (above 1.96%).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارتقای کارآمدی, منابع انسانی, آمایش سرزمین, دانشگاه فنی و حرفه ای

نویسندگان مقاله دوستعلی دهقان چاچکامی |
گروه مدیریت آموزشی عالی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران

رشید ذوالفقاری زعفرانی |
گروه مدیریت آموزشی عالی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران

فریبا حنیفی |
ﮔﺮوه مدیریت آموزشی، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ رودهن، رودهن، ایران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_246481_22d13602d55852953832e73c999937e4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات