آموزش علوم دریایی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۴۵-۶۲

عنوان فارسی مولفه‌های شکل‌گیری و تحکیم هویت سازمانی دانشجویان دانشگاه‌های افسری آجا (مورد مطالعه: دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص))
چکیده فارسی مقاله چکیدههویت سازمانی، مفهومی است برای توصیف رابطه بین فرد با سازمانی که در آن کار می‌کند و ادراک یکی بودن (متعلق بودن) با سازمان، جایی که افراد خود را بر اساس خصوصیات سازمانشان تعریف می- کنند. کارکنانی که احساس هویت یکسانی با سازمان خود دارند، تفکرات مثبت و رفتارهای مفیدی در محیط کار از خود نشان می‌دهند. از طریق هویت-یابی، کارکنان ویژگی‌های مهم سازمان را به عنوان ویژگی‌های خود جذب می‌کنند. هویت سازمانی در پی کشف چرایی تعلق فرد بـه یـک گروه و عـدم تعلق و مرزبندی وی با گروه‌های دیگر است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های راهبردی شکل‌گیری و تحکیم هویت سازمانی دانشجویان دانشگاه‌های افسری آجا می‌باشد. این پژوهش آمیخته است و جامعه آماری آن، اساتید و مدیران عالی و میانی دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) می‌باشد که در آن با روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 38 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از مصاحبه با خبرگان، 13 مولفه موثر بر شکل‌گیری و تحکیم هویت سازمانی دانشجویان دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) شناسایی شد که با استفاده از رویکرد دلفی فازی اولویت‌بندی شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که، مولفه‌های اقدامات مدیران عالی، مدیریت استراتژیک سرمایه انسانی، دانش راهبردی، سیاست‌ها و رویه‌های سازمان و ابزارها و حمایت‌ها از اولویت بالاتری نسبت به سایر مولفه-ها در شکل‌گیری و تحکیم هویت سازمانی دانشجویان دانشگاه پدافند هوایی خاتم-الانبیاء(ص) برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی دانشگاه‌ پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، هویت سازمانی، شکل‌گیری و تحکیم، دانشگاه‌های افسری آجا،

عنوان انگلیسی Components of Formation and Consolidation of Organizational Identity of Students of Islamic Republic of Iran Army (IRIA) Universities (Case Study: Khatam Al-Anbia Air Defense Academy)
چکیده انگلیسی مقاله Organizational identity seeks to discover why a person belongs to one group and does not belong and borders with other groups. The main purpose of this study is to identify and prioritize the components of formation and consolidation of organizational identity of IRIA university students. This research is mixed and its statistical population is professors and senior and middle managers of Khatam Al-Anbia Air Defense Academy in which 38 experts were selected as a sample by purposive sampling method. After interviewing the experts, 13 components affecting the formation and strengthening of organizational identity of students of Khatam Al-Anbia Air Defense Academy were identified, which were prioritized using the fuzzy Delphi approach. The results of this study show that the components of senior managers' actions, strategic management of human capital, strategic knowledge, policies and procedures of the organization and tools and supports have a higher priority than other components in the form.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله واژه‌های کلیدی دانشگاه‌ پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص), هویت سازمانی, شکل‌گیری و تحکیم, دانشگاه‌های افسری آجا

نویسندگان مقاله محمد حکاک |
دکتری مدیریت استراتژیک، دانشیار دانشگاه لرستان

حسن کولیوند |
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم‌الانبیاء (ص)


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_244285_06ae8b8705cf81d2d246737ed43ab154.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات