آموزش علوم دریایی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۸۶-۲۰۹

عنوان فارسی مدل مفهومی بین‌المللی شدن دانشگاه‌ کارآفرین با رویکرد مدل یابی ساختاری تفسیری
چکیده فارسی مقاله بین‌المللی شدن یکی از شاخص‌های مهم و تاثیرگذار برای دانشگاه‌ها است. هدف از این پژوهش ارائه مدل مفهومی بین‌المللی شدن دانشگاه‌ کارآفرین با رویکرد مدل‌یابی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف توسعه‌ای، از نظر روش توصیفی-تحلیلی و از نوع آمیخته (کیفی-کمی) می‌باشد. ابتدا از روش کیفی جهت دستیابی به مدل ساختاری تفسیری که بر این اساس ابتدا مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته به‌صورت عمیق براساس نمونه‌گیری هدفمند صورت گرفته است. تعداد 17 مصاحبه با توجه به سابقه کار و میزان آشنایی خبرگان با موضوع به اشباع نظری رسید. تجزیه‌وتحلیل در بخش کیفی از طریق اطلس تی 8 صورت گرفته است. با استفاده از کدگذاری، ابعاد و مولفه‌های بین‌المللی شدن دانشگاه‌ کارآفرین استخراج شد. در بخش کمی جهت اعتبارسنجی مدل به دست آمده از پرسشنامه 45 گزاره‌ای محقق ساخته با طیف پنج‌تایی لیکرت استفاده شد. روایی پرسشنامه از روش روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. نمونه مورد بررسی برای معادلات ساختاری براساس فرمول کوکران 133 نفر محاسبه گردید. پرسشنامه این پژوهش به‌صورت حضوری و آنلاین توزیع گردید. تجزیه‌وتحلیل بخش کمی با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3 انجام گرفت. نتایج بخش کمی نشان داد که مقادیر آماره تی برای تمامی مسیرها از میزان استاندارد قدرمطلق 96/1 بالاتر است و تمامی عوامل شناسایی شده بر بین‌المللی شدن دانشگاه‌ کارآفرین اثرگذار می‌باشد. آماره تی برای مولفه‌ها به این صورت که برای عوامل محیطی (341/2)، ارتباطات (583/2)، تکنولوژی (280/2)، منابع انسانی (671/2)، فرهنگ (164/3)، دولت (247/2)، مدیریت (101/2)، آموزش (412/2)، مالی (193/2) و ساختار (523/2) بوده است. در نهایت نتایج نشان داد که بین‌المللی شدن دانشگاه‌ کارآفرین منجر به افزایش پتانسیل اشتغال‌زایی، نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی در کشور می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بین‌المللی شدن دانشگاه، آموزش، کارآفرینی، تکنولوژی، دانشگاه‌های دولتی ایران،

عنوان انگلیسی Conceptual Model of Internationalization of the Entrepreneurial University with an Interpretive Structural Modeling Approach
چکیده انگلیسی مقاله Internationalization is one of the most important and influential indicators for universities. The purpose of this study was to present a conceptual model of internationalization of the entrepreneurial university with an interpretive structural modeling approach. This research is descriptive-survey in terms of development purpose and qualitative-quantitative method (i.e., mixed method). First, the qualitative method was utilized to achieve an interpretive structural model, and semi-structured in-depth interviews were conducted based on purposive sampling. Seventeen interviews were conducted to get a theoretical saturation according to the work experience and the experts’ level of familiarity with the subject. Qualitative analysis was performed through Atlas T8. By applying coding, the dimensions and components of internationalization of the entrepreneurial university were extracted. Regarding the quantitative method, a researcher-made questionnaire with 45 items with a 5-Point-Likert scale was used to validate the model. The validity of the questionnaire was confirmed by the convergent and divergent validity method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. The questionnaire was distributed to 133 statistical samples in person and online. Quantitative analysis was performed using Smart PLS 3 software. The results of the quantitative method showed that the values of t-statistic for all routes are higher than the absolute value of 1.96 and all identified factors influence the process of internationalization of the entrepreneurial university. Statistics for components such as for environmental factors (2.341), communications (2.583), technology (2.280), human resources (2.671), culture (3.164), government (2.247), management (2.101), education (2.412), financial (2.193) and structure (2.523). Finally, the results showed that the internationalization of the entrepreneurial university leads to increasing the potential for job creation, innovation and competitive advantage in the country.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بین‌المللی شدن دانشگاه, آموزش, کارآفرینی, تکنولوژی, دانشگاه‌های دولتی ایران

نویسندگان مقاله محمد حسن مبارکی |
دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

بابک ضیا |
استادیار ، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

مهران رضوانی |
دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

مهدی تاج پور |
دکترای کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_245841_eeeadd9d9d7bc51b1c1d736ea8c53bdb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات