آموزش علوم دریایی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۸۲-۱۰۳

عنوان فارسی شناسایی ابعاد و نشانگرهای مدل شایستگی مدرسان صنعت دریایی ایران
چکیده فارسی مقاله اامروزه با توجه به تحولات بین‌المللی، حرفه‌ی دریانوردی به اندازه‌ای رشد کرده که نیازمند مهارت و دانش بالایی برای به‌کارگیری این شیوه از حمل و نقل، در دنیا است. در حال حاضر مدرسان به عنوان یکی از ارکان اصلی مراکز آموزشی دریانوردی در نظر گرفته می‌شوند و تحولات آینده‌ی صنعت دریانوردی به شایستگی‌ها، دانش، مهارت‌ها و برنامه‌های توسعه‌ی حرفه‌ای این مدرسان بستگی دارد. به همین جهت هدف از این پژوهش، شناسایی ابعاد و نشانگرهای شایستگی مدرسان صنعت حمل و نقل دریایی ایران با روش کیفی است. داده‌ها از طریق مطالعه‌ی اسناد و مصاحبه‌ی نیمه‌ساختاریافته با تعداد 25 نفر از مدرسان، پژوهشگران، متخصصان و مدیران صنعت دریانوردی، انجام شد. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش با کاربست روش نمونه‌گیری هدفمند و و 80 نشانگر می باشد. رویکرد گلوله‌برفی انتخاب و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه با آن‌ها تا اشباع نظری داده‌ها به دست آمد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA2
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی، مدرسان، حمل و نقل دریایی، کنوانسیون STCW،

عنوان انگلیسی Identifying the Dimensions and Indicators of the Competency Model of Iranian Marine Industry Instructors
چکیده انگلیسی مقاله Today, due to international developments, the maritime profession has grown to such an extent that it requires high skills and knowledge to use this method of transportation in the world. Instructors are currently considered as one of the main pillars of maritime training centers and the future developments of the maritime industry will depend on the competencies, knowledge, skills and professional development programs of these instructors. Therefore, the purpose of this study is to identify the dimensions and competency indicators of Iranian maritime transport industry instructors with a qualitative method. Data were obtained through document study and semi-structured interviews with 25 instructors, researchers, specialists and managers of the maritime industry. Participants in this study are using purposive sampling method and 80 markers. The snowball approach was selected and the required information was obtained by interviewing them to theoretically saturate the data. Data were coded using MAXQDA20 software and analyzed using content analysis technique. Content validity method was used for validity and members' review method was used for reliability. The results of this study showed that the competency model of maritime training instructors has 9 dimensions, including; Strategic, communication, professional, knowledge and self-development, behavioral, personality, cultural, technical and educational competence and 80 indicators. The results of this research help marine instructors to identify and eliminate their strengths and weaknesses and continuously develop their knowledge, expertise and skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شایستگی, مدرسان, حمل و نقل دریایی, کنوانسیون STCW

نویسندگان مقاله پروانه مرادی |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران وکارشناس مدیریت دانش سازمان بنادر ودریانوردی

حسن رضا زین آبادی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

بیژن عبدالهی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

حسین عباسیان |
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_245227_5f0874e4409c61236cac1053707d8b66.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات