نشریه سالمندشناسی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۸-۱۷

عنوان فارسی اثربخشی روانشناسی مثبت گرا بر شادکامی و کیفیت زندگی در سالمندان ساکن مراکز نگهداری سالمندان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کیفیت زندگی افراد عواملی مثل شاد بودن و لذت بردن از زندگی تحت تأثیر قرار دهد، با توجه به اهمیت مسئله سالمندی و مسائل روان‌شناختی سالمندان، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی  مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا بر شادکامی ، کیفیت زندگی سالمندان شهر شیراز انجام گردید.  روش کار : این مطالعه از نوع شبه تجربی بود که جامعه پژوهش را کلیه سالمندان ساکن در سرای سالمندان شهر شیراز  تشکیل می دادند که 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمون 8 جلسه 120 دقیقه ای و به مدت 2 ماه آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا دریافت نمود. ابزار جمع آوری اطلاعات  پرسشنامه های شادکامی آکسفورد، کیفیت زندگی WHOQOL-BREF بود. بعد از پایان جلسات پس آزمون و 1 ماه بعد از آن پیگیری انجام شد. برای تحیل داده ها از آزمون های توصیفی و تحلیلی مثل آزمون تحلیل واریانس برای اندازه‌گیری‌های مکرر ، با نرم افزار SPSS    نسخه 21 استفاده گردید. یافته ها: میانگین و انحراف معیار شادکامی، کیفیت زندگی درگروه آزمون بعد از مطالعه و پیگیری از تفاوت معنادار آماری برخوردار بود(05/0 > P).  در هرحالیکه در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد. همچنین مقایسه میانگین و انحراف معیار شادکامی، کیفیت زندگی در بین دوگروه آزمون و کنترل نیز بعد از مطالعه و پیگیری از تفاوت معنادار آماری برخوردار بوده است(05/0 > P). نتیجه گیری: آموزش روانشناسی مثبت گرا در افزایش شادکامی و کیفیت زندگی سالمندان ساکن مراکز نگهداری سالمندان موثر است.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شادکامی، کیفیت زندگی، سالمندی، روانشناسی مثبت گرا

عنوان انگلیسی The effectiveness of positive psychology of happiness and quality of life of elderly people in elderly care centers
چکیده انگلیسی مقاله Interdiction: To affect the quality of life of people such as happiness and enjoyment of life, considering the importance of aging and psychological issues of the elderly, this study aims to investigate the effect of group training based on positive psychology on happiness, quality of life of the elderly Shiraz was done. Methods: This study was a quasi-experimental study in which the study population consisted of all elderly people living in elderly care centers in Shiraz. 60 people were selected by cluster random sampling and replaced in two experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of 120 minutes for 2 months based on positive psychology training. The data collection tool of the Oxford Happiness Questionnaire was WHOQOL-BREF quality of life. After the end of the post-test sessions and 1 month later, follow-up was performed. To analyze the data, descriptive and analytical tests such as analysis of variance test for repeated measures were used with SPSS software version 21. Results: Mean and standard deviation of happiness, quality of life in the experimental group after the study and follow-up had a statistically significant difference (P < 0.05). However, no significant change was observed in the control group. Also, comparing the mean and standard deviation of happiness, quality of life between the experimental and control groups after the study and follow-up had a statistically significant difference (P < 0.05). Conclusion: Positive psychology training is effective in increasing the happiness and quality of life of the elderly people in elderly care centers.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Happiness, Quality of Life, Aging, Positive Psychology

نویسندگان مقاله طاهره عبدیان | tahereh abdian
Jahrom University of Medical Sciences
علوم پزشکی جهرم

الهام بنایی | elham banaee
Jahrom University of Medical Sciences
علوم پزشکی جهرم


نشانی اینترنتی http://joge.ir/browse.php?a_code=A-10-505-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مسائل ذهنی و روانشناختی سالمندان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات