علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۴۲-۴۹

عنوان فارسی ارتباط بین درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی و رغبت به مراقبت از بیماران سالمند در آینده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان، مراقبت از آن ها یکی از چالش‌های سیستم‌های مراقبتی و بهداشتی می‌باشد و این موضوع به پرستاران ماهر، متخصص و با انگیزه نیاز دارد؛ لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی و رغبت آن ها به مراقبت از بیماران سالمند در آینده انجام گردید. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی که با استفاده از روش سرشماری انجام شد، کلیه دانشجویان پرستاری(146 نفر) شرکت داشتند و این پژوهش در کلیه بخش‌های بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان که سالمندان در آن ها بستری بودند، انجام گرفت. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های ساریکوسکی، ادی و کمبل استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss  نسخه 16 و آزمون‌های آماری مختلفی مانند ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین درک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی همبستگی معنی داری وجود دارد و این جمله به این معنی می‌باشد که با بهبود درک از محیط یادگیری بالینی، تمایل دانشجویان برای مراقبت از بیماران سالمند افزایش می‌یابد. بحث و نتیجه‌گیری : با توجه به افزایش نیازهای جامعه سالمند برای دریافت مراقبت‌های پرستاری، به نظر می‌رسد لازم است برنامه‌ریزان آموزش پرستاری تأثیر مثبت محیط بالینی را بر تمایل دانشجویان به منظور بهبود پرستاری از بیماران مسن را در نظر بگیرند و باید در این زمینه مداخلات لازم را انجام دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محیط یادگیری بالینی، سالمندان، درک دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی The Relationship between Nursing Student’s Perception of Clinical Learning Environment and Willingness to Take Care of Elderly Patient in the Future
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Since aging population is increasing, taking care of them is one of the challenges in health care system. In addition, this issue requires skilled and experienced nurses feeling passionate and motivated. Thus, this study aimed to determine the relationship between students' perception of clinical learning environment and their willingness to caring elderly patients. Methods and Materials: All nursing students were participated in this cross- sectional study wich was conducted using census method. Moreover, this research was performed in hospitals affiliated to Kerman University of Medical sciences that elderly patients were hospitalized there. A questionnaire belonged to Saarikoski and Aday & Campbell was used in order to collect data. The data were analyzed through Pearson, Spearman, Mann-Whitney tests using SPSS version 16. Results: The results showed that there is a significant relationship between the nursing students' perception of clinical learning environment (P=0.00). This means that students' tendency for taking care of elderly patients is increasing by enhancing their understanding of clinical learning environment. Discussion and Conclusion: Due to the increasing requirements of the elderly community to receive nursing care, it is necessary for nursing educational planners to consider the positive impact of clinical environment on students' willingness in order to improve nursing the elderly patients. Furthermore, they should take the necessary interventions in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical learning environment, Elderly patients, nursing Students&apos, Perceptions

نویسندگان مقاله مهشید ناظم زاده شعاعی | Mahshid nazemzadeh shoaei
Department of Operating Room Technology, Faculty of Allied Medicine, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،کرمان، ایران

مهسا ناظم زاده شعاعی | Mahsa nazemzadeh shoaei
Department of Operating Room Technology, Faculty of Allied Medicine, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،کرمان، ایران

عصمت نوحی | Esmat Nouhi
Medical - Surgical Nursing Department, Nursing Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
بخش پرستاری داخلی و جراحی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

فرزاد عباس زاده | farzad abaszadeh
Neuroscience Research Center, Institute of Neuropharmacology, Department of Operating Room Technology, Faculty of Allied Medicine, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،کرمان، ایران


نشانی اینترنتی http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-468-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مقالات کامل
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات