مجله علمی تخصصی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۳۷-۵۲

عنوان فارسی اعتبار سنجی و تحلیل ترمودینامیکی سیکل تبرید چند اجکتوری درکولر خودرو با استفاده از گرمای محصولات احتراق
چکیده فارسی مقاله در این مقاله پژوهشی، در راستای بهبود عملکرد سیستم های اجکتوری و با هدف اعتبار سنجی و تحلیل ترمودینامیکی استفاده از سیکل تبرید چند اجکتوری درکولر خودرو با استفاده از گرمای محصولات احتراق انجام شده است. به این منظور یکی از انواع سیکل های ترکیبی اجکتوری به کمک روش عددی جریان درون یک سیکل تبرید بررسی می شود و نقش پارامترهای عملیاتی، سیال عامل و قطر گلوگاه محفظه اختلاط مورد مطالعه قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که استفاده از سیکل اجکتوری چند مرحله ای با افزایش 10% تا 15% ضریب عملکرد، نسبت به سیکل ساده اجکتوری، همراه است. نتایج حاکی از آن است که سیال R12 دارای بیشترین ضریب عملکرد COP  است اما اثرات مخرب زیادی بر روی لایه ازون دارد و بهتر است از مبرد های دیگر استفاده شود. در مجموع به نظر می رسد با توجه به هزینه ی پایین برای نگهداری سیکل تبرید اجکتوری دو مرحله ای، افزایش ضریب عملکرد آن و استفاده از منابع اتلافی حرارتی، این سیکل جایگزین بسیار مناسبی برای سایر سیکل ها در موارد استفاده مختلف است. با توجه به استفاده از دو اجکتور به جای کمپرسور و استفاده از اتلاف حرارتی خودرو به عنوان انرژی مورد نیاز برای راه اندازی سیکل می توان تا 35 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی نمود چرا که بخش اعظم انرژی در سیکل های برودتی توسط کمپرسور مصرف می شود. با توجه به ابعاد اجکتورهای موجود در این سیکل به لحاظ ایجاد فضای مناسب برای تعبیه آن در داخل محفظه کاپوت ماشین مشکل خاصی وجود ندارد و می توان از آنها به صورت انبوه و فراگیر در صنعت خودرو برای ایجاد سرمایش استفاده نمود.در این مقاله پژوهشی، در راستای بهبود عملکرد سیستم های اجکتوری و با هدف اعتبار سنجی و تحلیل ترمودینامیکی استفاده از سیکل تبرید چند اجکتوری درکولر خودرو با استفاده از گرمای محصولات احتراق انجام شده است. به این منظور یکی از انواع سیکل های ترکیبی اجکتوری به کمک روش عددی جریان درون یک سیکل تبرید بررسی می شود و نقش پارامترهای عملیاتی، سیال عامل و قطر گلوگاه محفظه اختلاط مورد مطالعه قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که استفاده از سیکل اجکتوری چند مرحله ای با افزایش 10% تا 15% ضریب عملکرد، نسبت به سیکل ساده اجکتوری، همراه است. نتایج حاکی از آن است که سیال R12 دارای بیشترین ضریب عملکرد COP  است اما اثرات مخرب زیادی بر روی لایه ازون دارد و بهتر است از مبرد های دیگر استفاده شود. در مجموع به نظر می رسد با توجه به هزینه ی پایین برای نگهداری سیکل تبرید اجکتوری دو مرحله ای، افزایش ضریب عملکرد آن و استفاده از منابع اتلافی حرارتی، این سیکل جایگزین بسیار مناسبی برای سایر سیکل ها در موارد استفاده مختلف است. با توجه به استفاده از دو اجکتور به جای کمپرسور و استفاده از اتلاف حرارتی خودرو به عنوان انرژی مورد نیاز برای راه اندازی سیکل می توان تا 35 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی نمود چرا که بخش اعظم انرژی در سیکل های برودتی توسط کمپرسور مصرف می شود. با توجه به ابعاد اجکتورهای موجود در این سیکل به لحاظ ایجاد فضای مناسب برای تعبیه آن در داخل محفظه کاپوت ماشین مشکل خاصی وجود ندارد و می توان از آنها به صورت انبوه و فراگیر در صنعت خودرو برای ایجاد سرمایش استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل ترمودینامیکی، سیکل تبرید چند اجکتوری، محصولات احتراق و کولر خودرو

عنوان انگلیسی Validation and thermodynamic analysis of multi-stage ejector refrigeration cycle in car cooler using combustion heat
چکیده انگلیسی مقاله In order to improve the performance of the ejector systems, this research has been conducted with the purpose of validation and thermodynamic analysis of multi-stage ejector refrigeration cycle in car cooler using combustion heat. For this purpose, one of a variety of combined ejector cycles using a numerical flow method inside a refrigeration cycle, and role of operating parameters, operating fluid, and throttle diameter of the mixing chamber were studied. The obtained results show that the use of a multi-stage oscillation cycle with an increase of 10% to 15% of the coefficient of performance, compared to the simple cycle of inclination. Also, the obtained results indicate that the R12 fluid has the highest coefficient of performance COP but will have effects on the ozone layer and is better than other refrigerants used. It seems that considering the low cost of maintaining the two-stage ejector refrigeration cycle is very suitable alternative for other cycles in different applications. Given the using two ejectors instead of a compressor and using automobile heat dissipation as the energy needed to start the cycle can save up to 35% of energy consumption, as most of the energy in the cooling cycle is consumed by the compressor. Due to the size of the ejectors in this cycle and considering the creation of a suitable space for fitting it inside the car hood, there is no particular problem and can be used massively and extensively in the automotive industry to create cooling.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Thermodynamic analysis, Multi-stage ejector refrigeration cycle, Combustion products

نویسندگان مقاله سعید دانشمند | Saeed Daneshmand
Islamic Azad university Shahre Majlesi branch, Department of Mechanical Engineering, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی، دانشکده مهندسی مکانیک، اصفهان، ایران

رحمان چراغی‌شمس‌آبادی | Rahman Cheraghi ShamsAbadi
Islamic Azad university Shahre Majlesi branch, Department of Mechanical Engineering, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی، دانشکده مهندسی مکانیک، اصفهان، ایران

وحید منفرد | Vahid Monfared
Islamic Azad university Zanjan branch, Department of Mechanical Engineering, Zanjan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، دانشکده مهندسی مکانیک، زنجان، ایران


نشانی اینترنتی http://jeed.iaud.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-251-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ترمودینامیک
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات