مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۰

عنوان فارسی عوامل موثر بر استفاده از موک از دیدگاه فراگیران آرموک
چکیده فارسی مقاله هدف: عوامل مختلف در استفاده از موک باید مورد توجه قرار گیرد تا در این راستا ارائه‌دهندگان موک بتوانند با توجه به اهمیت و ضرورت ارتقای بسترهای ارائه‌دهنده موک‌ها به تمام عوامل اشاره‌ شده، توجهات کافی مبذول داشته باشند. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل مؤثر در استفاده از موک از دیدگاه فراگیران آرموک است. روش‌ها: این مطالعه از نوع کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام گردید. طی آن کلیه فراگیران آرموک به روش هدفمند طی یک دوره 3 ماهه (اردیبهشت، خرداد، تیر) در سال 1396 توسط پرسشنامه محقق‌ساخته به‌صورت الکترونیک از طریق گوگل داکس مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد کل نمونه مورد بررسی بعد از تکمیل پرسشنامه 26 نفر بود. داده‌‌های به‌دست‌آمده بعد از ورود به نرم‌افزار آماری Excell با استفاده از آمارهای توصیفی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج: در مجموع نتایج یافته‌ها حاکی از آن بود که عامل "‌دانش نظری من افزایش یافته است‌" به‌ عنوان مهم‌ترین نتایج تأثیرات شرکت در آرموک شناخته شد. بیش از نصف فراگیران از موک انصراف داده بودند. «کمبود وقت» به‌ عنوان مهم‌ترین دلیل انصراف از دوره یا تکمیل نکردن دوره شناخته شد. عامل «به رسمیت شناختن رسمی موفقیت و توسعه حرفه‌ای» به‌ عنوان مهم‌ترین عامل ارتقای تکمیل دوره از نظر فراگیران اعلام گردید. نتیجه‌گیری: به‌ منظور ارتقای بسترهای ارائه‌دهنده موک‌ها، ‌برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران، مدیران ارشد حوزه آموزش عالی در وزارت‌های علوم و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش‌وپرورش و نیز ارائه‌دهندگان بستر آرموک می‌بایست با آگاهی از عوامل مختلف در استفاده از آرموک برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری در ‌جهت ارائه بسترهای آموزشی موک، داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش درون خطی، آرموک، موک، فراگیران

عنوان انگلیسی An investigation of factors affecting utilization of MOOC from the perspective of R MOOC learners
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Various factors in the utilization of MOOCs should be considered in order to enable the MOOC providers to pay enough attention to these factors due to the importance and necessity of improving the MOOCs provider platforms. So, the aim of this research is the investigation of factors affecting utilization of MOOC from the perspective of RMOOC learners. Methods: This is an applied study., which was carried through the survey method. All learners RMOOC were studied purposefully over a period of 3 months (May, June, July) in 2017 by the Electronic researcher-made questionnaire via Google Docs. The total number of the study samples was 26 individuals examined after completing the questionnaire. The collected data were analyzed after being entered into the  Excel software l using descriptive statistics. Results: Overall the results show the factor of "My theoretical knowledge has increased" is recognized as the most important result of the effects of participation in RMOOC. More than half of the learners dropped out. "Lack of time" was recognized as the most important reason for dropping out or not completing the course. The "official recognition of success and professional development" factor was announced as the most important factor in the promotion of completion of the course in terms of learners. Conclusion: In order to improve the MOOCs provider platforms, planners, policy-makers and Senior Managers the field of higher education in the Ministries of Science and Technology, Health and treatment and Education and also RMOOC platform providers should have more precise planning to provide the MOOC‏ ‏education platforms considering these various factors in the utilization of RMOOC.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Online education, MOOC, learners, R MOOC.

نویسندگان مقاله الهه امتی | elaheh ommati
MSc, Medical Library and Information Sciences, Poursina Clinical Research Development, Guilan University of Medical sciences, Rasht, Iran.
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، مرکز آموزشی و درمانی پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

سید جواد قاضی میر سعید |
Tehran University of Medical Sciences
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، مرکز آموزشی و درمانی پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

مریم ابراهیمی | Maryam ebrahimi
Neyshabur University of Medical Sciences
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده بهداشت و پیراپزشکی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات