فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۵۲-۶۰

عنوان فارسی اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجانی، پریشانی و اجتناب اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از مشکلات شایع بین نوجوانان است که تأثیر زیادی بر رشد اجتماعی دارد. رفتاردرمانی دیالکتیکی در طیف وسیعی از مشکلات و اختلال­ های روانی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی مهارت ­آموزی مبتنی بر رفتار­درمانی دیالکتیکی بر تنظیم­ هیجانی، پریشانی و اجتناب­ اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب­ اجتماعی بود. روش­ ها: در این پژوهش نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل، جامعۀ آماری را تمامی نوجوانان 12 تا 18 سال مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه 6 شهر تهران در سال 1398 تشکیل می‌دادند. 30 نفر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به­صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله مهارت­ های مبتنی بر رفتار­درمانی دیالکتیکی را طی 12 جلسه 120 دقیقه­ای دریافت نمود. مقیاس تنظیم ­هیجانی، مقیاس پریشانی و اجتناب­اجتماعی در دو گروه اجرا شد. داده‌ها از طریق آزمون کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزارSPSS  نسخه 22 تحلیل شدند. نتایج: میانگین سنی آزمودنی­ ها در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 3/20±12/93، 3/10±13/00 سال بود. پس از تعدیل نمرات پیش­ آزمون، رفتار­درمانی دیالکتیکی پریشانی و اجتناب­اجتماعی (p< 0/001) و نیز هیجان منفی (p< 0/001) را در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی در مقایسه با پیش آزمون بهبود بخشید، درحالی­که در گروه کنترل تفاوت معنی­داری در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون مشاهده نشد (p>0/05) . نتیجه­ گیری: مهارت­آموزی مبتنی بر رفتار­درمانی دیالکتیکی توانست پریشانی و اجتناب ­اجتماعی و همچنین هیجان منفی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را کاهش دهد و به­ عنوان یک درمان مؤثر در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار‌درمانی دیالکتیکی، تنظیم هیجانی، پریشانی و اجتناب اجتماعی، اختلال اضطراب اجتماعی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Skill Training based on Dialectical Behavior Therapy on emotional regulation, social avoidance and distress in Adolescents with Social Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Social anxiety is one of the most common problems among adolescents that significantly impact social development. Dialectical behavior therapy has been studied in a wide range of mental health problems and disorders. This study aimed to determine the effectiveness of skill training based on dialectical behavior therapy on emotional regulation, social avoidance and distress in adolescents with social anxiety disorder. Methods: In this quasi-experimental study with pre-test, post-test with a control group, the statistical population consisted of adolescents aged 12 to 18 years with a social anxiety disorder, who referred to counseling centers in District 6 of Tehran during 2019 years. Thirty subjects who met the study's input criteria were selected by the available sampling method and randomly divided into two experimental and control groups (n=15). The experimental group received dialectical behavior therapy-based skill training in 12 sessions of 120 min. The emotional regulation, social avoidance and distress were investigated at both groups. Data were analyzed using SPSS-22 software through a covariance analysis. Results: The mean of age of the subjects was 12.93±3.20 years and 13.00±3.10 years in experimental and control groups, respectively. Following the balanced pre-test scores, the results showed that dialectical behavior therapy could decrease social anxiety disorder (P< 0.0001) and negative emotional regulation (P< 0.0001 ) in adolescents with social anxiety disorder in post-compared to pre-test, while, no significant difference was found between groups for pre-test and post-test in control group (P>0.05). Conclusion: Skills training based on dialectical behavior therapy could decrease social anxiety disorder and also emotional regulation in adolescents with social anxiety disorder and considered as an efficient therapy method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dialectical Behavior Therapy, Emotional Regulation,Social Avoidance and Distress,Social Anxiety Disorder

نویسندگان مقاله رزیتا آستانه | Astaneh R
Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
گروه روان شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

بهرام میرزائیان | Mirzaian B
Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
گروه روان شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

رمضان حسن زاده | Hassanzadeh R
Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
گروه روان شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-961-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات