|
پژوهشنامه مالیات، جلد ۲۹، شماره ۴۹، صفحات ۷-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل رفتاری تمایل به پرداخت مالیات ( مطالعه موردی شهرک صنعتی سمنان ) |
|
چکیده فارسی مقاله |
اغلب سیاستهای مالیاتی مبتنی بر نحوه تصمیمگیری مالیاتدهندگان براساس مدلهـای اقتصـادی کلاسیک بنا نهاده شده است. اما بررسیها نشان میدهد مدلهای تصمیمگیری متعارف که فارغ از بنیانهای روانشناسی_اجتماعی و تنها براساس مولفههـای اقتصـادی طراحـی شـدهانـد نمـیتوانـند، تحولات و نحوه دقیق عملکرد تصـمیمگیـران را تبیـین کننـد. تمایل ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻳﻜﻲ از روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎی ﻛﺎراﻳﻲ ﺳﺎزﻣﺎنهای ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ اﺳﺖ. اﻫﺪاف اﻳﻦ روﻳﻜﺮد زﻣﺎﻧﻲ ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻋﻮاﻣﻞ اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ آن را ﺑﻪ درﺳﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﻤﻮده و ﺗﺤﺖ ﻛﻨﺘﺮل ﺧﻮد درآورد. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تمایل به پرداخت مالیات با استفاده از ابزارهای اقتصاد رفتاری است. برای رسیدن به این منظور ﺑﺎ ﺗﻮزﻳﻊ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در ﻣﻴﺎن واحدهای تولیدی دارای 50 نفر شاغل و بیشتر شهرک صنعتی سمنان رﻓﺘﺎر تمایل به پرداخت مالیات را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻣﻲدهد. یافتهها نشان می دهد که جز دو مفهوم اقتصاد رفتاری سایر معیارهای اقتصاد رفتاری همچون اثر مالکیت، حسابداری ذهنی، اثر لنگر و حساسیت به انصاف و... به نحو مطلوبی میزان تمایل افراد را به پرداخت مالیات توضیح میدهد و لذا چنانچه دولت در وصول مالیات توجه ویژهای به معیارهای اقتصاد رفتاری داشته باشد میتواند شاهد استقبال بیشتر مودیان هم در میزان مالیات پرداختی و هم در به موقع پرداخت نمودن آن باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اقتصاد رفتاری،تمایل به پرداخت مالیات، حس مالکیت، سویگیری به حال، هزینه هدر رفته. |
|
عنوان انگلیسی |
Behavioral Analysis of Willingness to Pay Taxes (A Case Study of Semnan Industrial Town) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Most tax policies are based on how taxpayers make decisions based on classical economic models. However, the studies show that the conventional decision-making models that are independent of the foundations of social psychology and they are designed only based on economic components, cannot explain the changes and the precise way of decision makers. The tax tendency is one of the most important approaches to improve the efficiency of tax organizations. The goals of this approach are achieved when it can properly identify and control the factors affecting it. The aim of this study is to investigate the willingness to pay taxes using behavioral economics tools. Therefore, the questionnaires were distributed among the production units located in Semnan industrial town with 50 workers or more to examine the taxpayers tendency to pay taxes. The findings show that there are two implications of behavioral economics, other measures of behavioral economics such as ownership effect, subjective accounting, anchor effect, fairness and etc, explain the willingness of individuals to pay taxes. Therefore, if the government pays special attention to the criteria of behavioral economics in collecting taxes, the most taxpayers are willing to pay the right amount of tax timely. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Behavioral Economics, Willingness to Pay Taxes, Sense of Ownership, Wasted Money |
|
نویسندگان مقاله |
حشمت اله عسگری | Heshmatollah Asgari
آناهیتا روزی طلب | Anahita Roozitalab
امیر منصوری | Amir Mansouri
|
|
نشانی اینترنتی |
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-327-3&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مدیریتی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|