|
مددکاری اجتماعی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۰-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تجربه خشونت نمادین در بین دانشآموزان مهاجر و پیامدهای روانی-اجتماعی آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: مهاجرت علاوه بر پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، دارای پیامدهای روانشناختی مختلف برای مهاجران میباشد. این پیامدها میتواند در سلامت روان مهاجران تاثیر داشته باشد. از اینرو، هدف این پژوهش بررسی تجربه خشونت نمادین و پیامدهای روانی-اجتماعی آن در بین دانشآموزان مهاجر و مشخص کردن ساختار آن در شرکتکنندگان پژوهش بود. روش: در این پژوهش، از مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد.پانزده دانشآموز، شش دختر مهاجر و نه دانشآموز پسر مهاجر به روش نمونهگیری هدفمند در سال هزار و سیصدو نودو هفت انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه عمیق استفاده شد و این روند تا مرحله اشباع دادهها ادامه یافت. نتایج: تحلیل دادهها، پنج بند تشکیل دهنده خشنونت نمادین و پیامدهای روانی-اجتماعی آن را در بافت مدرسه نشان دادند که بندهای خشونت نمادین عبارت بودند از: خشونت زبانی، خشونت هویت اجتماعی و فرهنگی و خشونت از طریق تبعیض اجتماعی. بندهای پیامدهای روانی-اجتماعی عبارت بودند از: واکنشهای منفعلانه و واکنشهای فعالانه که هر کدام در متن بهصورت مبسوط مورد بحث قرار گرفتهاند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه نتایج این پژوهش بیانگر پیامدهای متعدد روانی و اجتماعی مرتبط با خشونت نمادین برای دانشآموزان مهاجر است، سیاستگذاری در این حوزه از سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است که نیازمند توجه، شناخت و تعامل بین نهادهای مختلف برای کاهش پیامدهای نامطلوب آن است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خشونت نمادین، سلامت روان، مهاجرت، مدرسه، پدیدارشناسی |
|
عنوان انگلیسی |
Experience of Symbolic Violence among Immigrant Student’s and Its Psychosocial Consequences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Migration, in addition to social, cultural, and economic consequences, undoubtedly has different psychological consequences for immigrants. These consequences can have a huge impact on their mental health. Therefore, the purpose of this study was to investigate the experience of symbolic violence and its psycho-social consequences among immigrant students and to determine its final structure in research participants. Methods: The present study is psychological qualitative research with an Interpretative phenomenological analysis approach in which fifteen migrant students consist of six girls and nine boys have been selected and studied in 2017-2018 through purposive sampling. The deep interview method was used to collect data and this process continued until the data saturation stage. Results: Data analysis indicated five components of symbolic violence and its psycho-social consequences in the school context. The components of symbolic violence were: violent language, social and cultural identity violence, and violence through social discrimination. The components of psychological consequences were: passive reactions, and active reactions, each of which is discussed extensively in the text. Conclusions: Given that the results of this study illustrate the numerous psychological and social consequences associated with symbolic violence for immigrant students, policymaking in this area is of great importance that requires attention, recognition, and interaction between different institutions to reduce its undesirable consequences. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Symbolic Violence, Mental Health, Migration, School, Phenomenology |
|
نویسندگان مقاله |
نیلوفر کوشککی | Niloofar Koshkaki Department of counseling, faculty of psychology and educational sciences, Allameh Tabataba'i University دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
کیومرث فرحبخش | Kiiumars Farahbakhsh Department of counseling, faculty of psychology and educational sciences, Allameh Tabataba'i University دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
معصومه اسمعیلی | Masomeh Esmaeili Department of counseling, faculty of psychology and educational sciences, Allameh Tabataba'i University دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-700-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|