نوآوری های مدیریت آموزشی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۳۲-۱۴۶

عنوان فارسی بررسی رابطه تدریس خلاقانه اساتید با موفقیت در یادگیری الکترونیکی دروس زبان و ادبیات فارسی توسط دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان گروه‌های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی رابطه تدریس خلاقانه اساتید با موفقیت در یادگیری الکترونیکی دروس زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان از دیدگاه دانشجویان گروه‌های آموزشی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس به روش توصیفی_همبستگی به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد این واحد دانشگاهی است. براساس فرمول کوکران از این تعداد، 358 نفر به‌عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های موردنیاز از پرسشنامه استاندارد تدریس خلاق و پرسشنامۀ عوامل مؤثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی بردبار و همکاران (1393) استفاده گردید. پس از گردآوری و استخراج داده‌ها، داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از فرمول‌های آماری، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار آماری SPSS24 استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که از دیدگاه دانشجویان، بین تدریس خلاقانه اساتید با موفقیت در یادگیری الکترونیکی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین بین هر یک از مؤلفه‌های تدریس خلاق یعنی چالش، آزادی، حمایت از ایده‌ها، اعتماد و اطمینان، مباحثه، تضاد، خطرپذیری، زمان دادن به ایده‌ها، سرزندگی و پویایی و شادمانی و شوخ طبیعی با موفقیت در یادگیری الکترونیکی، رابطه وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس، تدریس خلاقانه، یادگیری، یادگیری الکترونیکی،

عنوان انگلیسی Examining the Relationshib between Inventive Teaching and E-Learning in Persian Language and Literature Course (Case Study: Students of Humanities Departments of Islamic Azad University, Ghods Branch)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the relationship between teachers' creative teaching and success in e-learning Persian language and literature courses to students from the perspective of students of humanities departments of Islamic Azad University, Ghods Branch in a descriptive-correlation method. The statistical population of the study is all associate, bachelor and master students of this university unit from which 358 people were randomly selected as a sample based on Cochran's formula. To collect the required data, the standard questionnaire of creative teaching and the questionnaire of factors affecting the success of e-learning tolerance et al. (2014) were used. After collecting and extracting the data, the collected data were analyzed using statistical formulas. SPSS24 statistical software was used for data analysis. The results showed that from the students 'point of view, there is a positive relationship between teachers' creative teaching and success in e-learning. The results of this study also showed that between each of the components of creative teaching, namely challenge, freedom, idea support, trust and confidence, debate, conflict, risk-taking, giving time to ideas, vitality and dynamism and happiness and natural humor with There is a relationship between success and e-learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تدریس, تدریس خلاقانه, یادگیری, یادگیری الکترونیکی

نویسندگان مقاله محمدرضا حصارکی |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jmte.riau.ac.ir/article_2074_4eb77093ac47e3895f5bd7de41a90305.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات