نوآوری های مدیریت آموزشی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۰۸-۱۳۱

عنوان فارسی شناسایی مؤلفه‌های مدرسه پژوهش‌محور به منظور ارائه یک الگوی جامع برای آموزش‌وپرورش دولتی ایران
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به دنبال شناسایی مؤلفه‌های مدرسه پژوهش‌محور و ارائه‌ الگویی جامع برای آموزش‌وپرورش دولتی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته و استراتژی پژوهش، اکتشافی- متوالی بود. روش تحقیق بخش کیفی، نظریه زمینه‌ای و روش تحقیق بخش کمی، پیمایش بود. حجم نمونه در بخش کیفی، 23 نفر از کارشناسان آموزش‌وپرورش و معلمان دارای سابقه کار بالا در شهر اصفهان و در بخش کمی 300 نفر از مدیران مدارس اول و دوم متوسطه کشور بود. برای تحلیل داده‌ها در مرحله کیفی از شیوه کدگذاری و در مرحله کمی از رویکرد مدل‌سازی معادله ساختاری واریانس‌محور استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر این است که عوامل علی (ناکارآمدی ساختار آموزش‌محور، نگرش توسعه‌گرایانه، ضرورت قانونی، و توسعه تفکر آینده‌نگرانه)، عوامل زمینه‌ای (تغییر سیاست‌های یادگیری، بسترسازی چندوجهی و حمایت‌گری نهادی)، و عوامل مداخله‌گر (عوامل خرد و عوامل کلان) بر راهبردهای مدرسه پژوهش‌محور (احیای رسالت مدرسه و بازآرایی عناصر آموزشی) تأثیرگذار هستند. این راهبردها دارای پیامدهایی در سطح فردی و اجتماعی – سازمانی هستند. نتایج بخش کمی نشان می‌دهد که راهبرد احیای رسالت مدرسه می‌تواند با واسطه‌گری خویش، 58 درصد از تغییرات در پیامدهای فردی، و 55 درصد از تغییرات در پیامدهای سازمانی – اجتماعی را تبیین نماید. همچنین، راهبرد بازآرایی عناصر آموزشی با واسطه‌گری خویش، 71 درصد از تغییرات در پیامدهای فردی، و 67 درصد از تغییرات در پیامدهای سازمانی – اجتماعی را تبیین نماید که مقدار بالایی از قدرتِ تبیین‌کنندگی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدرسه پژوهش‌محور، آموزش‌وپرورش دولتی، مدیریت آموزشی، روش تحقیق آمیخته،

عنوان انگلیسی Identify the Components of Research-Oriented School to Provide a Model for Public Education in Iran
چکیده انگلیسی مقاله The present study sought to identify the components of a research-oriented school and provide a comprehensive model for public education. The research method was mixed, and the research strategy was exploratory-sequential. The research method of the qualitative part was contextual theory and the research method of the quantitative part was the survey method. The sample size in the qualitative section was 23 education experts and teachers with high work experience in Isfahan and in the quantitative section was 300 principals of the first and second secondary schools in the country. To analyze the data in the qualitative stage, the coding method was used and in the quantitative phase, the variance-based structural equation modeling approach was used. The results of the research in the qualitative part show that Causal factors (inefficiency of education-oriented structure, developmental attitude, legal necessity, and development of futuristic thinking), Context factors (change of learning policies, multifaceted context, and institutional support), and Intervening factors (micro and macro factors) affect research-oriented school Strategies (reviving the school mission and rearranging educational elements). These strategies have consequences at the individual and socio-organizational levels. The results of the quantitative section show that the school mission revitalization strategy can explain 58% of the changes in individual outcomes and 55% of the variance in organizational-social outcomes through its mediation. Through its mediation, the rearranging educational elements explain 71% of the variance in individual outcomes and 67% of the variance in organizational-social outcomes, which is a high amount of explanatory power.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدرسه پژوهش‌محور, آموزش‌وپرورش دولتی, مدیریت آموزشی, روش تحقیق آمیخته

نویسندگان مقاله الهام چاوشی |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان،

بدری شاه طالبی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان

رضا ابراهیم زاده دستجردی |
استادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jmte.riau.ac.ir/article_2003_e7aecd289291e84cb9b0463966dfb62d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات