مطالعات رسانه ای، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱۱۴-۱۲۷

عنوان فارسی ابعاد چهارگانه سلامتی در محتوای برنامه های سلامت محور رادیو استانی (باتأکید برمیزان استفاده و سبک زندگی شهروندان شهر همدان)
چکیده فارسی مقاله چکیدهرسانه ها نقش مهم و تأثیرگذاری بر سلامت مردم دارند و فرهنگ سازی سلامت اجتماعی و بهداشت عمومی با استفاده از محتوای رسانه ای می تواند آگاهی افراد در حوزه بهداشت و سلامت اجتماعی را افزایش دهد. رسانه با توجه به قابلیت های بی نظیرش می تواند به عنوان یک مکانیسم ارتباطی نقش مهمی را در زمینه سلامت اجتماعی ایفا کند. در این مقاله تلاش شده است تا با روش های تحلیل محتوای کمی ابتدا محتوای برنامه های سلامت محور رادیو استانی در بُعد سلامت اجتماعی استخراج و تحلیل شود و سپس سبک زندگی مردم شهر همدان به همراه مصرف رسانه ای آنها از طریق روش پیمایشی با نمونه آماری 400 نفر از شهروندان 17 سال به بالا، شناسایی شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل محتوا نشان می دهد در میان برنامه های سلامت محور رادیو استانی ابتدا بُعد سلامت اجتماعی برجسته است و سپس اَبعاد روانی،جسمی و معنوی به ترتیب بیشترین فراوانی و مدت زمان را به خود اختصاص داده است. نتایج حاصل از پیمایش نیز نشان می دهد بین سبک زندگی سلامت محور و نوع مخاطبان برنامه های سلامت محور رادیو استانی و همچنین بین سبک زندگی سلامت محور و پایگاه اقتصادی – اجتماعی افراد رابطه معناداری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه ها سبک زندگی سلامت محور، نوع مخاطبان، سلامت اجتماعی، اَبعاد سلامت، پایگاه اقتصادی-اجتماعی،

عنوان انگلیسی The four dimensions of health in the content of provincial radio-based health programs (Emphasizing the use and lifestyle of the citizens of Hamadan)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The media has an important and influential role on people's health, and creating a culture of social health and public health by using media content can increase people's awareness in the field of health and social health. The media, due to its unique capabilities, can play an important role in the field of social health as a communication mechanism. In this article, with quantitative content analysis methods, first the content of provincial radio-based health programs in the social health dimension is extracted and analyzed, and then the lifestyle of the people of Hamadan along with their media consumption through a survey method with a statistical sample of 400 Citizens 17 years and older were identified and analyzed. The results obtained from the content analysis show that among the health-oriented programs of the provincial radio, first the social health dimension is prominent and then the mental, physical and spiritual dimensions have the highest frequency and duration, respectively. The results of the survey also show that there is a significant relationship between health-oriented lifestyle and the type of audience of health-oriented radio programs, as well as between health-oriented lifestyle and socio-economic status of individuals.Keywords: health-oriented lifestyle, type of audience, social health, health dimensions, socio-economic status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلید واژه ها سبک زندگی سلامت محور, نوع مخاطبان, سلامت اجتماعی, اَبعاد سلامت, پایگاه اقتصادی-اجتماعی

نویسندگان مقاله ناهید سعادت سیرت |
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

هادی خانیکی |
استاد، گروه مطالعات ارتباطی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://mediastudies.srbiau.ac.ir/article_19642_459575ac2cc45e2e19fade844bfbf70c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات