مدیریت فرهنگی، جلد ۱۴، شماره ۳ (پیاپی ۴۹)، صفحات ۱۴۷-۱۶۴

عنوان فارسی مدلسازی ساختاری تفسیری ارزیابی وضعیت سرمایه فکری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه فکری؛ دانش، تجربه و اطلاعاتی است که در سازمان وجود دارند تا بتوان ارزش را خلق کرد و به عنوان دارایی‌های ناملموس و منابع موجود در یک سازمان تعریف می‌شوند که می‌توانند به محصولات، خدمات و فرایندها انتقال داده شوند تا ارزش خلق شود. هدف اصلی این مقاله شناسایی و تحلیل ابعاد و شاخص‌های مؤثر بر ارزیابی سرمایه فکری در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام با استفاده از مدل‌سازی ساختاری- تفسیری است. روش پژوهش:روش پژوهش در این مقاله از نظر ماهیت به دلیل استفاده از هر دو روش کیفی و کمّی یعنی استفاده از شیوه‌های مختلف پژوهش مانند مصاحبه با صاحب‌نظران، پرسشنامه و سند کاوی جزء پژوهش‌های ترکیبی است و از نظر هدف کاربردی است.ابتدا ابعاد و شاخص‌های سرمایه فکری براساس مطالعه ادبیات و تحلیل محتوایی و مقایسه‌ای پژوهش‌های مرتبط و مصاحبه با خبرگان و متخصصین شناسایی و سپس با استفاده از متدولوژی تحلیلی نوین مدل‌سازی ساختاری- تفسیری (ISM) روابط بین ابعاد و شاخص‌های ارزیابی سرمایه فکری در دانشگاه آزاد استان ایلام تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شده است؛ در نهایت با استفاده از تحلیل میک‌مک (MICMAC) نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است. یافته‌ها:به‌ منظور جمع‌آوری اطلاعات لازم در خصوص معیارهای سنجش سرمایه فکری با بررسی پیشینه پژوهش مجموعه‌ای از معیارهایی که دارای بیشترین فراوانی بوده و توسط محققان مختلف به ‌منظور سنجش و گزارش‌دهی سرمایه فکری مورداستفاده قرارگرفته، شناسایی شد. نتایج تحلیل یافته‌های کیفی پژوهشی استخراج 18 شاخص برای ارزیابی سرمایه فکری دانشگاه بود و با استفاده از تکمیل ماتریس خود تعاملی با تکیه به نظر خبرگان مدلی سه سطحی حاصل شد. نتیجه‌گیری: با استفاده از تحلیل میک‌مک (MICMAC) نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است؛ نتایج نشان داد که دو متغیر مدیریت و دانشجویان که معیارهای سرمایه انسانی هستند در این مدل به‌ صورت متغیر مستقل نقش دارند و برای ایجاد تغییر در وضعیت سرمایه فکری دانشگاه آزاد استان ایلام باید در این متغیرها تغییر ایجاد کرد هم‌چنین با توجه به یافته‌ها، فرهنگ محلی متغییری تاثیرگذار در وضعیت سرمایه فکری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه، سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه‌ای،

عنوان انگلیسی Interpretive structural modeling of evaluation of intellectual capital assessment in Islamic Azad University, Ilam province
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective of the research: Intellectual capital; It is the knowledge, experience, and information that exists in an organization to create value and is defined as the intangible assets and resources available in an organization that can be transferred to products, services, and processes to create value. The main purpose of this article is to identify and analyze the dimensions and indicators affecting the evaluation of intellectual capital in the Islamic Azad University of Ilam using structural-interpretive modeling.Research Method: The research method in this article is a combination of applied research in terms of nature due to the use of both qualitative and quantitative methods, ie the use of different research methods such as interviews with experts, questionnaires and document mining and is applied in terms of purpose. Indicators of intellectual capital based on literature study and content analysis and comparisons of related research and interviews with experts and specialists are identified and then using a new analytical methodology of structural-interpretive modeling (ISM) to determine the relationship between dimensions and indicators of intellectual capital evaluation in Ilam Azad University. Is uniquely analyzed; Finally, using MICMAC analysis, the type of variables has been determined according to the effect on other variables.Results: In order to collect the necessary information about the criteria for measuring intellectual capital by examining the research background, a set of criteria that have the highest frequency and were used by various researchers to measure and report intellectual capital, was identified. The results of qualitative research findings were the extraction of 18 indicators to evaluate the intellectual capital of the university and a three-level model was obtained by completing the self-interactive matrix based on the opinion of experts.Conclusion: Using MICMAC analysis, the type of variables has been determined according to the effect on other variables; The results showed that the two variables of management and students, which are the criteria of human capital, play a role in this model as an independent variable, and in order to change the intellectual capital status of Ilam Azad University, these variables must be changed. It is an influential variable in the intellectual capital of the Islamic Azad University of Ilam province.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سرمایه, سرمایه فکری, سرمایه انسانی, سرمایه ساختاری, سرمایه رابطه‌ای

نویسندگان مقاله شهین غیاثی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

یداله مهرعلی زاده |
استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران (نویسنده مسئول).

محمد حسین پور |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

ماریا نصیری |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://jcm.srbiau.ac.ir/article_17217_e97e02be3d4ffc119da84443aad8e4bb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات