|
مدیریت بازاریابی، جلد ۱۵، شماره ۴۶، صفحات ۵۳-۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر لذت محتوا و لذت روابط اجتماعی در شبکه اینستاگرام بر قصد خرید مشتری؛ تبیین نقش واسطهای تشدید مشتری |
|
چکیده فارسی مقاله |
شبکه اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی با محوریت اشتراکگذاری عکس و فیلم، پدیدهای نوظهور و تأثیرگذار بر رفتار خرید کاربران است که در حوزه بازاریابی و رفتار خرید مشتری کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر لذت محتوا و لذت روابط اجتماعی در شبکه اینستاگرام بر قصد خرید مشتری؛ تبیین نقش واسطهای تشدید مشتری میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دورههای روزانه و شبانه دانشگاه رازی کرمانشاه به تعداد 13161 نفر میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 374 نفر محاسبه شده است. روش نمونهگیری در دسترس و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. برای تأیید روایی پرسشنامه نیز از روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. تحلیلهای آماری به وسیله نرمافزار SMART-PLS انجام گرفت. یافتهها حاکی از آن است که ارزش لذتجویانه، همنوایی و نفوذ اطلاعاتی بر تشدید مشتری در شبکه اینستاگرام تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تشدید مشتری در شبکه اینستاگرام بر قصد خرید مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
لذت محتوا، لذت روابط اجتماعی، تشدید مشتری، قصد خرید، اینستاگرام، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the effect of Content and Social-Relation Gratification in Instagram on customer purchase intention, explaining the mediating role of customer resonance |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Instagram network as a social network focused on sharing photos and videos, is a new phenomenon and affective on users purchase behavior which in the field of marketing and customer purchase behavior has been less studied. This study aims to Investigating the effect of Content and Social-Relation Gratification in Instagram on customer purchase intention, explaining the mediating role of customer resonance. This study is an applied one according to the purpose and it is a descriptive survey according to the method. The statistical population consisted of all students of Razi University of Kermanshah on the number of 13161 people. The sample size has been calculated 374 people, based on a Cochran formula. The sampling procedure was convenience sampling and a questionnaire was utilized to collect data. Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used to evaluate the reliability of the questionnaire. Convergent and divergent validity were also used to confirm the validity of the questionnaire. The statistical analyses were run by SMART-PLS. The results of the study reveal that hedonic value, homophile and informational influence have a positive and significant effect on customer resonance in Instagram network. As well as customer resonance in Instagram network has a positive and significant effect on customer purchase intention. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
لذت محتوا, لذت روابط اجتماعی, تشدید مشتری, قصد خرید, اینستاگرام |
|
نویسندگان مقاله |
میلاد مرادی دیزگرانی | کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
ابوذر آقایی کردشامی | دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jomm.srbiau.ac.ir/article_16159_307148612f027744caa2601ac15f7722.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|