گلجام، جلد ۱۶، شماره ۳۷، صفحات ۱۹-۴۰

عنوان فارسی بررسی برهمکنش عوامل بازارهای هدف صادراتی فرش دستباف ایران با استفاده از دیمتل فازی
چکیده فارسی مقاله فرش مهم‌ترین کالای صادراتی غیرنفتی کشور است؛ اما به دلیل وجود تحریم، شرایط جدیدی برای ایران حاصل شده و این صنعت دستخوش تغییراتی گشته است و برخی از بازارهای خود را از دست داده و امکان صادرات محدودتر شده است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب بازار صادراتی فرش دستباف ایران است. در این راستا پس از شناسایی معیارهای مؤثر بر انتخاب بازار هدف فرش دستباف ایران با استفاده از طیف لیکرت، معیارهای دارای اهمیت کمتر با بهره‌گیری از روش فریدمن حذف می‌شوند. سپس با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری متقابل معیارها بر یکدیگر محاسبه ‌شده و درنهایت عوامل تأثیرگذار بر انتخاب بازار هدف صادراتی فرش دستباف تعیین می¬شود. نتایج این مطالعه نشان داد که عوامل محیط قانونی، ثبت قانونی اسامی و طرح‌های ایرانی، تولید ناخالص داخلی، سلایق بازار هدف، صادرات از طریق اعتبار اسنادی بانکی و کیفیت مورد انتظار، به ترتیب اثرگذارترین عناصر بر سایر عوامل می¬باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صادرات،فرش دستباف،دیمتل فازی،بازار هدف،تصمیم‌گیری چندمعیاره

عنوان انگلیسی Investigating the interaction of factors in the target markets of Iranian Handwoven carpets for export using fuzzy DEMATEL
چکیده انگلیسی مقاله Carpets are the most important non-oil export goods in the country. However, due to the sanctions, new conditions have been created for Iran and the industry has undergone changes, losing some of its markets and the possibility of exporting has become more limited. The purpose of this study is to identify the factors affecting the choice of Iran's export market for handwoven carpets. In this regard, after identifying the effective criteria for selecting the target market for Iranian handwoven carpets using the Likert range, the criteria of lesser importance are eliminated using Friedman's method. Then, using the fuzzy Dematel technique, the effectiveness and interaction of the criteria are calculated and finally the factors influencing the choice of the target market for the export of handwoven carpets are determined. The results of this study showed that the factors of legal environment, legal registration of Iranian names and plans, GDP, target market tastes, export through bank LC and expected quality are the most influential factors on others, respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Exportation,Handwoven Carpet,Fuzzy Dematel,target Market,Multi-Criteria Decision Making

نویسندگان مقاله حمزه امین طهماسبی | Hamzeh Amin-Tahmasbi
Assistant Prof. Department of Industrial Engineering, Faculty of Technology and Engineering, East of Guilan, University of Guilan, Iran
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلان، ایران

آرزو سلطونی | Arezou Saltooni
Master of Industrial Engineering, department of Industrial Engineering, Iran University of Science and Technology, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران


نشانی اینترنتی http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-959-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اقتصاد فرش
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات