|
کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱۵-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
رئالیسم پویا و جلال آل احمد |
|
چکیده فارسی مقاله |
تاریخ ادب و فرهنگ و هنر ایران پیوسته شاهد حضور کسانی بوده است که پر نمود حضور یافته و گاه و بیگاه روحی جدید در کالبد افسرده هنر دمیدهاند و از برکت این حلول مبارک، زبان فارسی و به تعبیر رساتر در ادبیات فارسی، مجال تاخت و تاز این نوابغ گردیده است. این رهروان مسیر پر پیچ و خم ادبیات گاهی بزرگترین تحوّلات درونی جامعه را سبب شدهاند. اینکه میبینیم نام و یادشان همواره بر تارک فرهنگ این مرز و بوم میدرخشد، نه از ظرافت قلم که از طراوت و صلابت فکرشان است. اینان قلم را وسیله نان خوری نکردهاند: از قلم به معراج اندیشهها عروج کردهاند. اینان رسالت راستین خود راکه همانا «بیداری» و «بیدارگری» است هیچگاه از یاد نیردهاند. در این مقاله، نام یکی از رادمردان، جلال آل احمد عنوان بحث قرار گرفته و سعی میشود زوایایی از زندگی پر تلاطم او به تصویر کشیده شود. «رئالیسم» موضوعی سفسطهستیز است و جلال آل احمد به عنوان نویسندهای که بنیان فکر او رئالیسم است و در عین واقعگرایی، برخوردش با وقایع عقلانی و منطقی است شاخصیت دارد. او خود میگوید: «من دست کم، خود میدانم که با این قلم جوری تا نکردهام که دل کسی به دست بیاورم، چه رسد به وجاهت ملّی. من زدهام و خوردهام و با این زد و خورد، دست کم خودم را نیز نگه داشتهام. بیهیچ منّتی برای احدی». امروز، ما پژواک کلام او را میشنویم و برخورد عقلایی و واقعگرایانه او را در گستره آثارش شاهد هستیم و با تمام وجود، آن را درک میکنیم. رئالیسم جلال، پویا و فعال است، بی هیچ نقطه مقابل. اصطلاح «رئالیسم فعّال» یا «پویا» در مقابل رئالیسم «منفعل» و «ایستا» به کار برده شده است؛ زیرا هنرمندان و ادبا، بخصوص در کشور ما ایران، برونتابهای هنری خود را به نحو ویژهای بروز میدهند. بعضی در برابر حوادث، فعّال هستند، یعنی موجودیت وقایع را میپذیرند و ضمن همبرنشینی با وقایع و با معیارهای انسانی که از آن میان عقل است، خود را بازیگری از نمایش واقعیت میدانند و با پیروی از نظام طرّاحی شده و الگوپذیرفته حوادث به گونهای فعّال، حوادث را هدفمندانه پی میگیرند و نسبت وقایع را با خود تنظیم میکنند و گروهی دیگر به جای تماشی و حفظ طمأنینه رفتاری، منفعلانه تسلیم پیش آمدها میشوند و نهایتاً منکوب و سرخورده، پی سپر حوادث میگردند و باعث فرسایش تواناییها ونهادههای ارزشی خود میگردند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رئالیسم، واقعنگری، واقعگرایی، پویا و فعّال، منفعل و ایستا، مکتبهای ادبی، |
|
عنوان انگلیسی |
“Dynamic Realism” and Jalal Al Ahmad |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In the history of the culture and literature of Iran, there have been some literary writers who have brought about the greatest change within the society. They have not written for materialistic reasons. Rather, through writing, they have attempted their task of “being aware” and “making aware”. Is made of Jalal Al Ahmad whose contribution. In this study, a discussion to Iran's literature has been really great. Realism is a subject versus sophism, and Jalal's thoughts are based on “Dynamic Realism”. He has a rational approach to the events and an active participation in various scenes of life. I will contrast “Dynamic” and “Static” Realisms in my study. I believe Iranian artists and writers would react differently when encountering different events. Some adopt a “Dynamic” approach to the events. They accept the reality of the events and consider themselves active actors in the drama of life. They follow the pre-arranged pattern of events. Determining their relation to the events, they try to keep abreast of these events artistically and psychologically. Some others submit themselves to the events, which can lead to the erosion of their abilities. I consider “Jalal” a “Dynamic Realist”. To prove this, I will present some evidence through this study. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
رئالیسم, واقعنگری, واقعگرایی, پویا و فعّال, منفعل و ایستا, مکتبهای ادبی |
|
نویسندگان مقاله |
محمدحسین دهقانی فیروزآبادی | عضو هیات علمی دانشگاه یزد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_2228_c6e5c5a32b001481e0ff5bcb3bd5e30b.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|