تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۶۵، صفحات ۵۷-۶۹

عنوان فارسی خواندن در افراد با نشانگان دان: «مسیر دیداری » یا «مسیر واج شناختی ؟»
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: بسیاری از افراد با نشانگان دان خواندن را تا حدودی یاد می گیرند ولی نحوه یادگیری خواندن در آنها، در بین پژوهشگران جای بحث بوده است. برخی از پژوهشگران مدعی بودند که با توجه به نقایص واج شناختی افراد با نشانگان دان و توانایی های دیداری-فضایی قوی تر این افراد، آنها برای یادگیری خواندن بر «مسیر دیداری » تکیه دارند و برخی دیگر، نشان دادند که «مسیر واج شناختی » نیز در یادگیری خواندن نقش دارد. هدف مقاله حاضر بررسی و مقایسه نقش «مسیر دیداری » و «مسیر واج شناختی » در یادگیری و آموزش خواندن به افراد با نشانگان دان است. مواد و روش: روش پژوهش حاضر مروری است، 50 مقاله پیشگام و جدید مرتبط با این موضوع از پایگاه های Springer، Wiley، Elsevier، Taylor and Francis، SAGE Publications و Emerald بررسی شدند. نتایج: بسیاری از افراد با نشانگان دان می توانند خواندن را دست کم در سطح کلمه یاد بگیرند. بااین حال، پرا کندگی های زیادی در این زمینه وجود دارد. افراد با نشانگان دان در استفاده از «مسیر واج شناختی » برای خواندن دچار مشکل هستند و اتکا آنها در خواندن بیشتر بر «مسیر دیداری » است. بااین حال، هر دو مسیر در یادگیری خواندن نقش دارند، گرچه نقش «مسیر دیداری » پررنگ تر است. نتیجه گیری: برای آموزش خواندن به افراد با نشانگان دان، می توان هم از روش آموزش کل خوانی کلمه که مبتنی بر «مسیر دیداری » است و هم از روش آوایی که مبتنی بر «مسیر واج شناختی » است، استفاده کرد ولی ترکیب این دو روش، کارایی بیشتری دارد؛ زیرا با اتکا به «مسیر دیداری » کودک فقط قادر خواهد بود کلمات آموزش داده شده را بخواند ولی برای خواندن کلمات جدید، او به دانش حرف-صدا نیز نیاز دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، خواندن، روش کل خوانی کلمه، روش آوایی، «مسیر دیداری « ،» مسیر واج شناختی »، نشانگان دان

عنوان انگلیسی Reading in People with Down syndrome: “visual route” or “phonological route”?
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Purpose: Many people with Down syndrome learn to read to some degree, but how they learn to read has been debated by researchers. Some researchers have argued that given the phonological deficits of people with Down syndrome and their stronger visual-spatial abilities, they rely on the "visual route" to learn to read, while others have shown that the "phonological route" is also involved in learning to read. The purpose of this article is to investigate and compare the role of "visual route" and "phonological route" in learning and teaching reading to people with Down syndrome. Materials and Methods: The present study is a review, 50 pioneering and new related articles were reviewed from Springer, Wiley, Elsevier, Taylor and Francis, SAGE Publications and Emerald databases. Results: The results of this review showed that many people with Down syndrome can learn to read at least word. However, there are many variations in this area. Also, people with Down syndrome have difficulty using the "phonological route" to read, and they rely more on the "visual route" to read. However, both routes play a role in learning to read, although the role of the "visual route" is more prominent. Conclusion: to teach reading to people with Down Syndrome, you can use both the whole word teaching method, which is based on the "visual route" and the phonetic method, which is based on the "phonological route", but the combination of these two methods is more efficient; Because relying on the "visual route", the child will only be able to read the taught words, but to read new words, he also needs letter-sound knowledge.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Down syndrome, Reading, “Phonological route”, “Visual route”, Whole word approach, Phonetic approach

نویسندگان مقاله مهدی عبداله زاده رافی | Mahdi Abdollahzadeh Rafi
Malayer University
دانشگاه ملایر


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-1638-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات