تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۶۵، صفحات ۴۷-۵۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش مدیریت والدین در کاهش اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: دانش آموزان کم توان ذهنی، اختلال نافرمانی مقابله ای بیشتری در مقایسه با کودکان عادی دارند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش مدیریت والدین در کاهش علایم اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان کم توان ذهنی انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع روش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایشی بود. جامعه آماری، شامل والدین دانش آموزان کم توان ذهنی مدارس استثنایی شهر سلماس در سال 1397 - 1398 بود. 30 نفر از افراد واجد شرایط به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر ) و آزمایشی ( 15 نفر ) جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها، از مقیاس اختلال رفتار مخرب ( 1992 ) استفاده شد. در این پژوهش، گروه آزمایشی 8 جلسه آموزش مدیریت والدین را به صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل، مداخله ای دریافت نکرد. یافته ها: برای تحلیل داده های پژوهش از تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج داده های پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت والدین در کاهش علایم اختلال نافرمانی مقابله ای مؤثر است ( p>./.5). نتیجه گیری: براساس یافته های به دست آمده، می توان نتیجه گرفت که آموزش مدیریت والدین، روش کارآمدی در بهبود علایم اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان کم توان ذهنی است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش مدیریت والدین، اختلال نافرمانی مقابله ای، دانش آموزان کم توان ذهنی

عنوان انگلیسی The effect of parental management training on reducing of oppositional defiant disorder in mentally retarded students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Purpose: Students with mental disability have more of oppositional defiant disorder than normal children. So, The purpose of this study was to investigate the effect of parental management training on reducing the symptoms of oppositional defiant disorder in students with mental disability. Method: This research was a quasi-experimental method with pre-test and post-test with control and experimental groups. The statistical population of the present study included the parents of students with mental disabilities in exceptional schools in Salmas in 1397-1398. Thirty eligible individuals were selected by purposive sampling method and randomly assigned to the control group (n = 15) and the experimental group (n = 15). The Destructive Behavior Disorder Scale (1992) was used to collect data. In this study, the experimental group received 8 sessions of parental management training as a group and the control group did not receive any intervention. Results: Univariate analysis of covariance was used to analyze the research data. The results of research data showed that parental management training is effective in reducing the symptoms of disobediencestubbornness disorder (p < 0.05). Conclusion: Based on the findings, it can be said that parental management education is an effective method in improving the symptoms of oppositional defiant disorder in students with mental disabilities.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Parental management training, oppositional defiant disorder syndrome, mental disability educable

نویسندگان مقاله مهسا افسری | Mahsa Afsari
Islamic Azad University, Urmia Branch
گروه روان شناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

علی زینالی | Ali Zeinali
Islamic Azad University, Khoy Branch
گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-1520-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات