تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۶۵، صفحات ۹-۲۴

عنوان فارسی نقش مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک در درمان کودکان با اختلال هیجانی رفتاری
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: اختلالات هیجانی رفتاری نتیجه انواع آسیب های روان شناختی در طی دوره تحول به خصوص دوره کودکی اولیه است که رفتارهای ضدّ اجتماعی، اختلال در عملکرد تحصیلی و اجتماعی را در سنین بعدی به دنبال دارد. الگوهای تعاملی خانواده ها با کودکان، ازجمله عوامل مؤثر بر فرآیند تحول و سلامت روان کودک در سنین نوجوانی و بزرگسالی و مداخلات مبتنی بر اصلاح تعاملات والد-کودک جزو درمان های کارآمد در درمان این اختلالات است. بدین ترتیب، هدف از این مطالعه مروری، بررسی شواهد درمان های مبتنی بر تعامل والد-کودک و اثربخشی این درمان ها بر انواع اختلالات روان شناختی در کودکان و همچنین بررسی ابعاد و ویژگی های آنها است. روش: این مطالعه از نوع مروری روایتی است که طی آن مطالعات انجام شده درباره نقش تعامل والد کودک در بهبود انواع اختلالات هیجانی رفتاری مورد بررسی عمیق قرار گرفته و در پایان نتیجه گیری لازم انجام شده است. نتیجه گیری: نتایج بررسی پژوهش های انجام شده در این حیطه مبین اثربخش و کارآمد بودن الگوهای درمانی مبتنی بر تعامل والد کودک بر گستره وسیعی از اختلالات هیجانی رفتاری درون نمود و برون نمود بوده است، بدین ترتیب، مداخلات باید بر کیفیت روابط بین والدین و کودک برای ارائه ی طرح درمانی تأ کید کنند. به همین منظور در این مقاله، با بیان ویژگی های کودک با اختلال هیجانی رفتاری و بررسی کیفیت روابط کودک با والد، مدل درمانی کارآمد و مفید جهت بهبود تعاملات و روابط ارائه شده که به عنوان یک روش مکمل و پیشگیرانه در حیطه آموزش و درمانگری، قابلیت استفاده دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، روابط والد-کودک، کودکان با اختلال هیجانی رفتاری، مداخله تعامل والد-کودک

عنوان انگلیسی The role of intervention based on parent-child interaction in the treatment of children with emotional behavioral disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Purposes: Behavioral emotional disorders are the result of a variety of psychological problems during the developmental period, especially early childhood, which lead to antisocial behaviors, dysfunction of academic and social performance at later ages. Interaction patterns of families with children are among the factors affecting the process of development and mental health of children in adolescence and adulthood, and interventions based on improving parent-child interactions are among the effective interventions in the treatment of these disorders. Thus, the purpose of this narrative review study was to investigate the evidence and the effectiveness of therapies based on parent-child interaction on various psychological disorders in children, as well as their dimensions and characteristics. Method: This study is a narrative in which the studies on the role of parent-child interaction in the improvement of various behavioral emotional disorders are analyzed, and at the end the necessary conclusions are made. Conclusion: The results of studies conducted in this field indicate the effectiveness of treatment models based on the parent-child interaction on a wide range of internalzing and externalizing emotional behavioral disorders. Thus, interventions should emphasize the quality of the parent-child relationship to provide a treatment plan.Therefore, in this article, by expressing the characteristics of a child with behavioral emotional disorder and examining the quality of the child's relationship with the parent, an effective and useful treatment model to improve interactions and relationships is presented that can be used as a complementary and preventive method in education and therapy.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, children with emotional behavioral disorder, Parent-child interaction intervention, parentchild relationships

نویسندگان مقاله ساناز بیکم حسینی |


رضا سلطانی شال |


عباسعلی حسین خانزاده |



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-110-11&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات