اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۹۶-۱۰۳

عنوان فارسی واکاوی پدیدارشناسانۀ رفتارهای غیر اخلاقی در سازمان
چکیده فارسی مقاله زمینه: مدیریت اثربخش اخلاق حرفه ای، مستلزم مطالعۀ عمیق در زمینۀ وضعیت موجود اخلاق حرفه ای و نیز دلایل رفتارهای غیراخلاقی و شیوه های توسعۀ اخلاقیات می باشد. از این روی، پژوهشگران در این بررسی تلاش نمودند تا تجارب زیستۀ مدیران را به منظور شناخت علل و پیامدهای رفتارهای غیراخلاقی و راهبردهای کنترل این گونه رفتارها واکاوی نمایند. روش:  این پژوهش، با رویکرد آمیخته و روش توصیفی- میدانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری شامل مدیران شاغل در سازمان های دولتی شهرهای تهران و سمنان می باشد که از طریق نمونه گیری هدفمند، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 28 مدیر صورت گرفت. مصاحبه های انجام شده با استفاده از تحلیل تم، کدگذاری شد که پس از ویرایش نهایی، 104 مفهوم بر اساس سنخیت در قالب 8 مقوله و مقوله ها نیز با توجه به همشکلی معنایی در چارچوب سه طبقه سازماندهی گردیدند. سپس به منظور اولویت بندی علل بروز رفتارهای غیراخلاقی، بر اساس روش AHPو با استفاده از نرم افزار Expert Choice نسبت به اولویت بندی علل، اقدام گردید. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که مهمترین علل بروز رفتارهای غیراخلاقی در سازمان به ترتیب عبارتند از: عوامل مبتنی بر نگرش، عوامل مبتنی بر نیازها، عوامل مبتنی بر مهارت های فردی، عوامل مبتنی بر فرهنگ سازمانی، عوامل مبتنی بر رفتارهای سازمانی، عوامل مبتنی بر فرآیندها و نظام های مدیریتی، عوامل محیطی فرهنگی- اجتماعی و عوامل فنی – اقتصادی. نتیجه گیری:با توجه به نتایج این تحقیق، چنانچه مدیران قصد بهبود سطح اخلاقیات در سازمان را داشته باشند باید بر روی عوامل روانشناختی تمرکز بیشتری بنمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار غیراخلاقی، رفتار اخلاقی، اخلاق حرفه ای، اخلاقیات سازمانی

عنوان انگلیسی Phenomenological Analysis of Unethical Behaviors in the Organization
چکیده انگلیسی مقاله Background: Effective management of professional ethics requires in-depth study of the current state of professional ethics as well as the reasons for unethical behaviors and methods of ethics development. Therefore, researchers in this study tried to explore the life experiences of managers in order to identify the causes and consequences of unethical behaviors and strategies to control such behaviors. Method: This research has been done with a mixed approach and descriptive-field method. The statistical population includes managers working in government organizations in Tehran and Semnan. Through purposeful sampling, semi-structured interviews were conducted with 28 managers. The interviews were coded using theme analysis. After the final editing, 104 concepts were organized based on consistency in the form of 8 categories and the categories were organized within three categories according to semantic homogeneity. Then, in order to prioritize the causes of immoral behaviors, based on the AHP method and using Expert Choice software, the causes were prioritized. Results: The research findings show that the most important causes of unethical behaviors in the organization are: Attitude-based factors, needs-based factors, factors based on individual skills, factors based on organizational culture, factors based on organizational behaviors, Factors based on management processes and systems, socio-cultural environmental factors and technical-economic factors. Conclusion: According to the results of this study, if managers want to improve the level of ethics in the organization, they should focus more on psychological factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Unethical behavior, Ethical behavior, Professional ethics, Organizational ethics

نویسندگان مقاله محسن فرهادی نژاد |


ملیحه خروتی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-43&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات