تحقیقات نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نگرش دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها منشأ تحولات جامعه در عرصه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف است و دانشجویان به عنوان ارگان اصلی دانشگاه در آینده پیکره اساسی سازمان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و ارگان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف جامعه را تشکیل می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهد. بنابراین نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی و آینده شغلی آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و پاره&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای از عوامل مرتبط با تحصیل از جمله جنس، سن، رشته تحصیلی و ... که خود عامل مؤثری در ایجاد انگیزش آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی و پاره&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای از عوامل مرتبط با آن صورت گرفت. __AWT_NOKT_COMMA__ روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 318 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت مشغول به تحصیل در 4 رشته بهداشت عمومی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای و تغذیه به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه محقق ساخته بود که با 44 سؤال نگرش فرد نسبت به رشته تحصیلی و آینده حرفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای خود از لحاظ تأمین اقتصادی، تأمین شغلی، رفاه شخصی و رضایت قلبی و مهم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین مشکلات آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها را مورد بررسی قرار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داد. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها به صورت توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود 008/7 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 25/61 به دست آمد. 6/95 درصد از دانشجویان به رشته تحصیلی خود نگرش مثبت داشتند. میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان به آینده شغلی خود 36/10 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 54/62 به دست آمد. دیدگاه 4/87 درصد از دانشجویان به آینده شغلی مثبت بود. مقایسه نمره نگرش افراد بر حسب سن و میانگین معدل دیپلم اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری را نشان نداد. در حالی که مقایسه نمره نگرش افراد بر حسب رشته تحصیلی و نحوه نگرش به رشته تحصیلی اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری را با نگرش به آینده شغلی نشان داد. علاقه فردی، خدمت به جامعه، جایگاه اجتماعی رشته و تلقین جامعه بر اهمیت رشته از مهم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین عوامل انگیزش مثبت به شغل بودند. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، دانشجویان رشته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود نگرش مثبتی داشتند. توزیع مناسب نیروی انسانی، حمایت مالی از استخدام شدگان، ایجاد مراکز مشاوره و حمایت از دانشجویان در توجیه آینده شغلی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند در تقویت نگرش آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها مفید واقع شود. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: نگرش، دانشجویان بهداشت، رشته تحصیلی، آینده شغلی.  __AWT_NOKT_COMMA__.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Health students’ attitude towards their field of study and future career in School of Health, Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: Universities are the origin of society revolution and university students are the main component of the universities and society__AWT_QUOTE__s organization. Student perspective about factors (such as sex, age and field of study) in relation with future career is an effective component in their enthusiasm which should be investigated. This research aimed to determine the attitude of health students towards their field of study and own future career in School of health, Isfahan University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive cross&ndash__AWT_NOKT_COMMA__sectional study, 318 health students studying in public health, environmental health, occupational health and nutrition fields were selected randomly. Data collected through a researcher&ndash__AWT_NOKT_COMMA__made questionnaire including 44 questions about their prospects regarding earning, social and qualitative aspects, individual__AWT_QUOTE__s concern about job security, personal and family welfare, self satisfaction and the pivotal problem. The data were analyzed by SPSS software using descriptive and analytical statistics. Findings: Mean score of the health students__AWT_QUOTE__ attitude toward their field of study and their future career were 61.25 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 7.008 and 62.54 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 10.36 respectively. They showed 87.4% positive attitudes towards their future career and 95.6% positive attitudes towards their field of study. No significant difference was observed between age and mean of diploma score (P > 0.05). There was a significant relationship between students__AWT_QUOTE__ attitude and field of study and attitude towards their field of study (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). Personal interests, serving society, social status of health and society__AWT_QUOTE__s belief on the importance of health were the most important factors make the positive attitude in health students regarding their future career of. Conclusion: Most of the students had good perspective towards their own future career. It seems that proper distribution of human resources, providing financial support of employment, establishing counseling and supporting centers for students would improve their attitudes in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهری رجالی | مهري رجالي
مربي، گروه آمار زيستي و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
مربی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

مهناز مستأجران | مهناز مستأجران
کارشناس ارشد جمعيت شناسي، گروه سلامت خانواده و جمعيت، مرکز بهداشت استان، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
کارشناس ارشد جمعیت شناسی، گروه سلامت خانواده و جمعیت، مرکز بهداشت استان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

مهران لطفی | مهران لطفي
کارشناس، امور دانشجويي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
کارشناس، امور دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات