تحقیقات نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط قد و وزن کودکان بدو ورود به دبستان با وضعیت دریافت وعده‌های غذایی و میزان تحصیلات والدین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیش از نیمی از مرگ‌های کودکان ممکن است به طور مستقیم و غیرمستقیم به علت فقر تغذیه‌ای باشد. بنا بر اعلام یونیسف، اهمیت نسبی علل زمینه‌ای سوء تغذیه باید به طور وسیعی در خانواده‌ها، جمعیت‌ها وکشورها شناخته شود؛ این سازمان ت‍أکید می‌کند که برای بررسی بیشتر علل سوء تغذیه، یک برخورد کاملاً محلی و ناحیه‌ای، به جای راه‌حل‌های‌کشوری یا جهانی مورد نیاز است. هدف از این مطالعه، تعیین وجود ارتباط بین سطح تحصیلات والدین کودکان بدو ورود به دبستان و وضعیت دریافت وعده‌های غذایی این کودکان با قد و وزن آن‌ها بود.روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 235 دانش آموز بدو ورود به دبستان در شهرستان خمین، که در طرح سنجش سلامت کودکان ‌پیش‌دبستانی شرکت کرده ‌بودند، به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک در شهر و روش نمونه گیری خوشه‌ای در روستا انتخاب شدند. به کمک پرسش‌نامه‌، اطلاعات مربوط به تحصیلات والدین و وضعیت دریافت وعده‌های غذایی کودکان جمع آوری شد. اندازه گیری قد و وزن توسط پزشک مسؤول طرح صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده توسط آزمون‌های آماری t مستقل، 2χ، همبستگی Spearman، Mann-Whitney و آنالیز کواریانس تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: حدود 58 درصد کودکان دریافت وعده‌های غذایی نامناسب داشتند، که از این نظر بین پسرها و دخترها و نیز در شهر و روستا تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (221/0 = P و 568/0 = P). قد و وزن کودکانی که والدینشان تحصیلات بالاتری داشتند، نسبت به ‌کودکانی که والدینشان تحصیلات پایین‌تری داشتند، بیشتر بود (29/0 = rs برای قد و 31/0 = rs برای وزن در مادران، 01/0 > P). میانگین قد و وزن کودکانی که دریافت وعده‌های غذایی مناسبی داشتند، نسبت به میانگین قد و وزن کودکانی که دریافت وعده‌های غذایی مناسبی نداشتند، به طور معنی‌داری بالاتر بود (001/0 > P). نسبت وزن به قد در کودکانی که والدینشان تحصیلات بالاتری داشتند، نسبت به کودکانی که والدینشان تحصیلات پایین‌تری داشتند، بیشتر بود (28/0 = rs برای تحصیلات مادر و 27/0 = rs برای تحصیلات پدر، 01/0 > P).نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد، بازنگری جدی در برنامه تغذیه‌ای گروه سنی پیش دبستانی و ارایه الگوهای صحیح تغذیه‌ای برای این گروه ضروری ‌باشد. از طرفی، طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی مرتبط با سلامت کودکان برای خانواده‌ها و به ویژه مادران، باید بیش از پیش مد نظر مدیران و برنامه ریزان بخش سلامت و آموزش‌کشور قرار گیرد.واژه‌های کلیدی: . 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The role of meal patterns and parental education on the weight and height of preschool children
چکیده انگلیسی مقاله Background: Directly or indirectly more than half of childhood mortalities may be related to malnutrition. According to UNICEF announcement, the partial importance of underlying malnutrition causes should be widely identified in households, populations and countries and for more consideration of malnutrition causes, a completely local or regional approach is needed rather than national or international solutions. In this study, the association between parents&apos__AWT_NOKT_COMMA__ education level and children meals intake status with their weight and height was determined.Methods: In this descriptive, cross-sectional study, 235 preschool children participated in preschool health screening plan in Khomei, Iran, were selected by systematic randomized sampling in city and clustering method in villages. Information about parents&apos__AWT_NOKT_COMMA__ education level and children meals intake status was taken by questionnaire.Findings: 58% of children had inappropriate meals intake, which was not different in sex groups and urban and rural areas (P = 0.568, P = 0.221). The mean value of weight and height in children whom parents had higher educational level, were higher significantly than those with lower educational level (r = 0.29 for height, r = 0.31 for weight, for mothers, P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.01). The mean value of weight and height in children with better meal pattern were significantly higher than those with inappropriate meal pattern (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Weight to height ratio (WHR) in children with high educated parents was higher than those with low educated parents (r = 0.28, for mother education and r = 0.27, for father education, P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.01).Conclusion: It seems that a serious revision in preschool age group nutritional program and presenting proper nutritional patterns is essential for this group of children. Health care providers and education sectors in our country should design and implement educational programs related to children&apos__AWT_NOKT_COMMA__s health for families, especially for mothers. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد جواهری | جواد جواهری
دستيار، گروه پزشكي اجتماعي، دانشكده پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ایران.
دستیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

زهرا محمدزاده | زهرا محمدزاده
استاد، گروه آمار زیستی و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ایران.
استاد، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

اکبر حسن زاده | اکبر حسن زاده
مربي، گروه آمار زیستی و اپيدميولوژي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ایران.
مربی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

مینا عسگری | مینا عسگری
مربي، دانشكده پرستاري خمين، دانشگاه علوم پزشكي اراك، اراک، ایران.
مربی، دانشکده پرستاری خمین، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-13&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات